Blev för mycket mossa
Fick för några dagar hem packad mossa från Exo Terra, som jag för en liten stund sedan la i blöt. Det är första gången som jag har mossa till mina jättesnäckor, och tänkte att jag tar väl hälften av det, för så mycket sväller det väl inte. Jojo.. Nu har jag betydligt mer mossa över än vad som får plats i deras bolåda. Så vad gör jag med mossan som blev över?
Ska jag krama ur den och låta den torka? Vore ju synd om den måste kastas 
Jag tror säkert att det går att torka. Lägg det så att det inte möglar bara och håll lite koll så är det nog ingen fara. :)
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Håller med #1! Du kan nog testa att torka den på väldigt låg temperatur i ugnen, men då bör du hålla koll hela tiden så det inte förkolnas. 
#2 Torka den i ugnen vet jag inte om jag törs :P Däremot något element skulle kanske fungera
Element är nog inte så dumt!
Vågar du testa ugn så är det lägsta temeraturen och luckan på glänt i så fall. Hoppas den torkar ordentligt!
Har du inte bråttom så skulle jag säga rumstorka. Känns lite farligt att lägga på värmekällor.
Jag har torkat mossa i rumstemperatur och den torkar ju även om det tar lite tid. Krama ur den så möglar den inte.
Har helt enkelt låtit mossan få torka i rumstemperatur efter att den blev urkramad och nu har den torkat färdigt, så ska bara luska ut var jag kan förvara den, utan att glömma bort det. 
Det gick ju ändå rätt fort :) Men jag vet ju inte hur mycket mossa du hade iofs. Är den bara helt torr så kan du förvara den i en plastpåse, kanske bland dina andra terriegrejer? :) Jag har inte koll på hur snäckor bor men tänk på att mossan till dem måste återfuktas ganska ofta om de inte bor särskilt fuktigt.
#7 Ja, det tycker jag med. Fast jag plockade ju isär den lite mer till mindre bitar just för att det skulle torka lite fortare. Och nu när det är torrt så verkar det ju inte vara lika mycket som när det var uppblött, kändes som att det var betydligt mer då.
Jadå, att hålla mossan fuktigt är jag noga med 
Jag förvarar mossan, jag gjort som dig med, i en plastpåse. Funkar bra :)
Mina snäckor gillar att det är mycket mossa, dom gräver ner sig och ligger där och myser.