Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: terrarieteknik
Läst 3023 ggr
[Jawa´s]
0

Ohyra i terrariet

Hej!

Jag har en regnbågsboa som har fått ovälkomna gäster i sitt terrarie. Tyvärr så är det inte bara ormen som trivs i den höga luftfuktigheten…det är små vita….hmm…larver/kryp som är ca 1-2mm i storlek, de är för små för att fånga på bild.
Ormen har precis bytt upp sig till det här terrariet så all inredning är ny, krypen fanns både i förra terrariet och nu här. Så vitt jag kan se så är de inte intresserade av ormen utan lever i bottensubstratet på den fuktiga sidan, runt vattenfallet. 
Ang. hygienen så är där fräscht inne, inget överblivet bajs/öms/foder eller liknande så jag vet inte vart de kommer ifrån.
Jag har ingen aning om hur jag ska få bort dom, känns ju tråkigt att behöva byta hela inredningen varje vecka. Vet inte heller om de Måste tas bort eftersom ormen verkar oberörd.
Finns det något medel man kan använda som inte skadar ormen?

Oilers
0

Testat att låtit terrariet totka ut ordentligt?

[Jawa´s]
0

#1 vet inte riktigt hur bra det blir för ormen, då lär hon behöva flytta

Oilers
0

Tror inte några dagars torka ska spela nån större roll.

Hoppas några riktige experter ser tråden.

fluffis
0

Det kan vara hoppstjärtar. Googla lite och kolla om de känns igen. Om det är det så är de ofarliga för din orm men dock så irriterande för oss människor Glad Istället för att vara på ormen så gillar de att vara i vattenskålen (och i avföringen tror jag).

[Jawa´s]
0

#4 JA exakt så ser de ut! Hur blir man av med dom? Eller kan man låta dom va? Asså jag har väl inga större problem med att där är nåt kryp inne så länge inte min ögonsten skadas, men krypen är som sagt inte intresserade av henne utan lever för sig själva nere vid all fukt i botten.
Någon som har en aning om hur de kom dit?

Chel-lina
0

Vilket sammanträffande, var i terrariet och grävde idag. Tog bland annat bort avföring, och det var då som jag upptäckte massvis med sådana dära hoppstjärtar. Äckligt! Hur blir man av med dem? Tänkte ha en storstädning i terrariet på söndag och byta all bark, men räcker det? Bör man göra något mer för att försäkra sig om att man får bort dem?

Mvh, Lina :-)

Littlem
0

Ja det låter som hoppstjärtar. Låte terrariet torka ut så försvinner de.

Ormen kan bo i en plastlåda under tiden (lär räcka med nån vecka om du plockar ur bottenmaterial elelr om det inte är så tjockt), tills de torkat i terrariet o krypen är borta.

vinteralvan
0

Hoppstjärtar är svåra att bli av med. Dom dyker upp ur tomma intet och trots byte och tvätt av all inredning så är dom helt plötsligt där igen. För mig så går det inte att torka ut terrariet eftersom jag har jättesnäckor, dom måste ha det fuktigt.

Wassago
0

Vilken sorts regnbågsboa e det du har? Dom flesta är inte så där jättesugna på allt för hög luftfuktighet ändå… Så du kan lugnt låte det torka upp såpass att du blir av m hoppstjärtarna! :)

[Jawa´s]
0

#9 röd är det, en juvenil

Wassago
2

Den behöver iof relativt hög luftfuktighet men det kan du lätt erbjuda den m en fuktgrotta som juvenil medans du låter det torka upp i resten av burken! :) Ta en bigpack låda m lock, skär ut ett hål på ena sidan lagom för ormen att ta sej ut å in sen lägger du i spagnum mossa el liknande som du håller fuktig! Sen låter du resten av substratet torka till lite, nåt som inte uppskattas av hoppstjärtar!  :)