Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettfoder
Läst 2457 ggr
[klisterbomb]
2013-01-20 15:00
0

Fodermöss

Hallå.

Det är så att jag funderar på att börja köpa frysa möss till mina kissar att ge ibland, men tänkte att ni ormmänniskor här borde ha mer koll än kattfolket, kanske! ;P 
Men det jag undrar, helt enkelt, är ifall det finns möss som man kan köpa som man vet fötts upp i bra förhållanden osv?

[Hildegrim]
2013-01-20 16:52
0

Skoj med en kattmänniska som också vill ge sitt husdjur denna nytta mat. :)

Jag antar att all form av kommersiellt kött vare sig det rör sig om koteller, kyckling, kattmat eller frysta möss kommer från djur som inte har haft det speciellt bra i livet. :/

Däremot är det många som föder upp egna möss som foder så du kan säkert hitta någon som har schysst uppfödning som du kan köpa ifrån :)

[klisterbomb]
2013-01-20 21:14
0

#1: Det blir ju så naturligt för dem som det bara kan bli, plus att benen får dem att använda tänderna lite till skillnad från mjuk kattmat. :)

Vanligt kött jag ger dem ibland kan man ju ändå köpa ekologiskt, funderar även på att ta kontakt med en bondgård och se om jag kan köpa direkt där ifrån, då ser man ju verkligen att djuren har de bra..

Funderade på det du säger med folk som föder upp möss, men jag vill inte ge katterna levande möss pga stressen som orsakas för musen i fråga. Tycker det är hemskt att sätta fram en levande varelse i en situation där de kommer sluta med att den dör.
Vet inte om det finns uppfödare som avlivar djuren hos sig? vad använder de för metoder isåfall?

Lamina
2013-01-22 00:16
0

Självklart ska man inte ge levande möss till katten. Seriösa ormägare ger inte heller levande föda till sina ormar, annat än i dom fall då ormen absolut inte äter dött. Det är dessutom olagligt att göra så. Så ja, dom avlivar hemma, och det finns säkert någon som kan tänka sig att tjäna en slant extra genom att sälja.

Nu vet jag inte hur många det finns därute som föder upp på ett bra sätt OCH kan tänka sig att sälja till andra. Särskilt med tanke på att man för mössens bästa inte bör ta mer än 2-3 kullar per hona, och då blir det ju inte mycket möss över att sälja.

Men mitt tips är att du frågar runt lite, och bestämmer dig för vilka krav du vill ställa på hur mössen har haft det innan dom avlivades. Kanske hittar du någon som uppfyller dom kraven. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[klisterbomb]
2013-01-22 12:17
0

#3: vart ska man hitta dessa uppfödare då? :/

Lamina
2013-01-22 12:25
0

Ja du… Jag känner mest till folk som föder upp till sällskap, då jag pysslar med sällskapsmöss. Men 2 foderuppfödare känner jag till, och båda föder såvitt jag vet upp med samma höga krav på mössens välmående som sällskapsuppfödare. Tyvärr bor dom ju en bit bort från Sthlm… Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[klisterbomb]
2013-01-22 13:13
0

#5: Typiskt! :(

theraphosa
2013-01-22 22:34
0

Åh vad kul att höra! Jag gav katterna alltid möss förut, de älskar det. Plus att möss och råttor innehåller mest taurin så de är väldigt nyttigt för katten.

Jag köper i djurbutik, sånna frysta. Men dem har som sagt inte haft ett så bra liv. Kolla på Repti.net oxå, där finns mycke reptilfolk och ibland kan man se anonser med foder möss och sånt.

Oilers
2013-01-23 14:58
0

Bor du i Stockholm så är det reptilmässa nu på lördag.

Där hittar du både foder samt uppfödare som du kan knyta kontakt med.

http://www.shr-herp.com/Expo/index.html

[klisterbomb]
2013-01-24 20:08
0

#7: jo funderade på att skriva i repti också.. Har nog ett gammalt konto där om jag inte minns helt fel. :)

#8: Men gud vad kul! Tack för att du sa det, det hade jag helt glömt bort.. Får släpa mig dit! :)

VStromberg
2013-02-13 22:25
0

Jag är uppfödare av sällskapsmöss och fodermöss, och jag åker till STHLM med jämna mellanrum ;)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus