Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 4950 ggr
LitenPyssling
0

Nybörjare - orm

Har funderat länge och väl på att skaffa orm, har alltid haft enorm respekt för de och aldrig rört en orm egentligen på grund av respekten - men jag har alltid viljat ha en. Har läst på en del men är fortfarande väldigt osäker. Så nu har jag ett par frågor som jag mer än gärna vill ha långa, bra svar på.

* Hört att majsormar ska vara en bra första orm, vad tycker ni?
* Går majsormar att ha i par?
* Vad är en bra storlek på ett terrarium för en/två majsormar?
(blir bara förvirrad av jordbruksverkets tabell)
* Hur mycket kostar en orm per månad?
* Har både katt och kanin, fungerar det ändå om man är noga med att tvätta sig innan/efter hantering av orm?
* Vad äter de och hur ska man sköta matningen på bästa vis?

Kommer säkerligen upp fler frågor, är det något ni kommer på som är bra att veta så får ni mer än gärna skriva ner det!

Tack på förhand.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Westman73
0

vilken orm vill du ha då??

LitenPyssling
0

Jag vill ha en bra nybörjarorm och har hört att majsorm ska vara det, tycker även de är fina.

fluffis
2

Kul att du vill skaffa orm!

Som jag tror Westman är inne på så är den bästa ormen för dig den som du verkligen vill ha och är intresserad av att läsa på om.

Det finns flera fördelar med majsormar, bland annat har de oftast snällt humör, behöver inte hög luftfuktighet och de är lätta att få tag i eftersom de är vanliga. En annan fördel som jag tycker är viktig är att det finns väldigt mycket kunskap om dessa ormar i Sverige vilket gör att du lätt kan få hjälp (av många) när det behövs.

Här är andra ormar som kan vara intressanta för dig och som är hyfsat bra nybörarormar:

Transpecos råttsnok
Leopardsnok
Dione råttsnok
Hussnok
Kungssnok/mjölksnok
Strumpebandssnok
Trynsnok
Persisk råttsnok
Japansk råttsnok
Svart råttsnok 
Prärieråttsnok
Bairds råttsnok
Kungspyton

Bildgoogla och se om du fastnar för någon Glad

Dina frågor.

1. Visst finns det både fördelar och nackdelar men jag skulle vilja säga att majsorm är en bra nybörjarorm.

2. Det korta svaret är nej. Jag kan utveckla det mer om du verkligen vill ha två ormar ihop.

3. Terrariestorleken beror på ormens längd som du säkert redan listat ut. Säg att en vuxen majsorm blir mellan 125 och 150 cm, då behöver du ett terrarium som är ungefär 120x60 cm och ca 50 cm på höjden. Tänk på att om du vill ha en liten juvenil så kan du inte ha ett så stort terrarium från början men det kan man enkelt ordna med en plastlåda.

4. Kostnaden per månad är mycket låg. Har man ett terrarium med en lampa och en värmematta går det inte åt mycket ström alls. Matar man ormen två-tre gånger i månaden får man räkna med kanske 50 kr för det. Uppstartskostnaden är högre såklart då man ska skaffa orm, terrarium, värmekälla, vattenskål mm.

5. Man hanterar ju sällan ormar men ja, det är viktigt att tvätta händerna innan och efteråt, även när man städar och inte har rört ormen.

6. En vuxen majsorm brukar man mata med ca 10-14 dagars mellanrum. De äter möss och/eller råttor. Det mest praktiska och billigaste är att köpa ett storpack med fryst foder som du tinar upp när det är dags för matning.

Mantissa
0

#3 Och hur gör man om man som jag fastnar för fler än en sort? :S

Westman73
1

man köper dom  så gör jag iad :)

men är det majsorm ni vill ha??

fluffis
3

Haha, precis. Man skaffar alla ormar som man vill ha ända tills man har terrarier från golv till tak på alla lediga ytor Skrattande

LitenPyssling
0

#3 Jag har varit inne på orm länge nu, och nu när jag äntligen bor i eget så har jag möjlighet bara jag får ut månadskostnader samt har ett jobb så jag säkert kan ta hand om det lilla livet på bästa sätt!
Men allt ska stämma och jag ska känna mig mer säker på att jag faktiskt klarar det innan, än vad jag gör nu. Ska försöka boka in en tid med en majsuppfödare här i stan som jag haft kontakt med förut och kolla om jag får komma förbi och "känna på" lite med det här med orm så jag vet mer säkert hur jag själv är, hon är super trevlig! 
Hade dock inga större problem när jag praktiserade på djuraffären och hade hand om ormarna där, mer än att jag hade världens respekt för de.

De ormar jag fastnat för är:

• Leopardsnok
  • Strumpebandssnok
  • Kungspyton
  • Majsorm

Men då har jag bara gått på utseende, jag vet ingenting om någon av de. Det är majsorm som jag vet lite om, men inget om de andra.

Tack för bra och raka svar, anledningen till att jag frågar om det går att ha två tillsammans är för att jag sett flera annonser med två tillsammans. Jag vill inte ha två av den anledning att det räcker helt enkelt med en till en början, sedan kan jag skaffa ett till terrarium om det är så att jag vill ha fler och känner att jag faktiskt kan det!

Jättebra svar, uppskattas enormt!
Trodde det var dyrt att hålla orm just med tanke på värmekällorna, sedan ska jag vara helt ärlig med att jag är mest ångest över detta med värmekällorna - vet inte varför men känns som om jag inte kommer klara av det, men så kände jag med akvarium med. Jag skulle misslyckas med pumparna men har haft akvarium nu i över ett år och har till och med köpt på mig två akvarium till så jag har tre varav två är igång!

Vad ska man tänka på speciellt när det kommer till värmekällorna?
Tänkte om det är något "bra att veta" med de.

LitenPyssling
0

Måste bara säga, vilken härlig stämning det är här inne! Jätte roligt 

fluffis
0

Klart du fixar det!

Själv använder jag värmematta och så kopplar jag på en dimmer så att temperaturen inte skenar iväg. Jag vill inte att ormarna bränner sig  

Jag är själv sugen på en leopardsnok faktiskt. De är fina!

LitenPyssling
0

#9 Jag hoppas det, hade varit enormt rolig med orm!
Men på ett ungefär, vad blir månaskostnaden för en orm? Tänkte el och sådant.

Vad är en dimmer för något?

Leoparden var otroligt fin! Hur tror du de utvalda ormarna skulle vara för en nybörjare som mig, helt spontant?
Ska börja söka info om de utvalda ormarna nu när jag äntligen har lite mer tid, har varit borta i helgen så nu blir det ormsök efter att jag landat lite här hemma 

[peter54]
0

#10 Då röstar jag för leopardsnok

Jag är partisk förstås, eftersom jag sysslat med snokar de senaste 30 + åren typ. När jag hade leopardsnokar i slutet av 70-talet fanns inga regler.

Idag är det noga med dokumentationen på alla europeiska reptiler, med rätta förstås, det är ont om vilda reptiler nuförtiden, så allt man kan göra för att förhindra plundring av det vilda beståndet måste göras.

fluffis
0

# 10

Vet du hur en dimmer till en vanlig taklampa funkar? Man snurrar på en knapp för att sänka eller höja styrkan. Det fungerar likadant på en värmematta.

Svårt att ge någon annan mer specifika råd tycker jag. Mitt tips är att du åker till en reptilmässa och går runt och fastnar för en orm där :)

LitenPyssling
0

#11 Haha, såklart man ska rösta för sin sort! 
Hur tror du leopardsnok skulle passa till mig som nybörjare?
Dokumentation har jag förstått är jätte noga att kolla när man köper orm, för att säkerhetsställa ursprunget. Eller är jag ute och cyklar nu?

#12 Ah, då förstår jag!

Ja, jag har velat åka på en sådan mässa men det har inte varit någon i närheten som jag haft möjlighet till då jag är väldigt bunden till bussar. Ska dock kolla upp när det är någon mässa och hur pass långt ifrån den befinner sig! Är ju perfekt tillfälle att kolla runt, känna sig för och dessutom samla upp mer information av ägarna/uppfödarna, är ju guld värt.

[peter54]
0

#13 Jag är övertygad om att det skulle funka bra med leopardsnok som första orm. Det gäller oavsett ormart att man måste läsa in sig på den art man tänker skaffa.

När det gäller dokumentationen gäller att europeiska reptiler är "rödlistade" och fredade.

Det är straffbart att fånga och/eller handla med europeiska reptiler, därför är det mycket viktigt att man har alla tillstånd och uppfödardokumentation iordning.

LitenPyssling
0

#14 Har du någon kunskap av leoparden? Tänkte eftersom du varit inne på snokar ett bra tag, skulle du vilja berätta lite kort av vad du tycker, känner och vet om den? 

Okej, det är ju väldigt förståeligt. 
Vad är det för sorts papper som ska följa med vid köp av orm? Är det beroende på var man köper den ifrån eller ska papper med oavsett?

[peter54]
2

#15 Gå in på berusmagazine.se och kontakta Leffe därifrån. Han föder upp dem och har mycket färskare kunskaper än jag om leopardsnok.

LitenPyssling
0

#16 Okej, tack så mycket!

Westman73
0

har 2.2 av dom men nyss fått dom och e dvalade nu