Lagen om döda foderdjur
Lagen om att man endast får mata reptiler med dött gäller väl fortfarande? Den står kvar på Jordbruksverkets hemsida och jag hittar ingenting som antyder på att denna lag skulle vara ändrad.
Ändå påstår någon att dennes mamma jobbar i djuraffär och de säljer levande foder eftersom det numera är lagligt igen.
Har det ens funnits en sån lag? Det är väl mer som en strikt rekommendation, men måste man så måste man.
Nu har jag inget problem med att mata mina ormar med dött, men hade jag en orm som vägrar dött, offrar jag hellre en levande mus än ormen.
#1 Det är jordbruksverkets regler, men det är möjligt att det är straffbart att mata med levande då jordbruksverket räknar det som en form av djurplågeri.
Jag vet inte vad jag tycker om saken. Levande skadar både mössen och ormarna… Alla borde föda upp sina ormar till att kunna äta dött. :/
#2 Regler är inte samma som lag och det är vad jag undrar - om det verkligen är en lag. Det borde väl räknas som en form av djurplågeri att låta en orm som inte vill ta dött svälta ihjäl också.
Det hela är ett slags Moment 22 - man får inte mata en orm med en levande mus, men man får heller inte låta ormen som vägrar dött svälta.
Självklart ska man göra allt som går för att få sina ormar att ta dött, men det kommer alltid att finnas en och annan som inte accepterar det, åtminstone inte första matningen.

Jag har alltid varit en förespråkare för att mata med dött och det har väldigt sällan genom åren varit några problem med det. Men de gånger jag råkat ut för reptiler som bara total vägrat dött så har man ju inte mycket annat val än att mata m levande! Så för mej är det ingen stor grej, skulle aldrig låta ett djur svälta bara för att lagen (om det nu e en lag el om det e en regel) är fyrkantig! Sunt förnuft måste alltid få råda över lagar å regler!
#4 Min åsikt precis, "adapt and proceed". 
Jag tänkte bara att om jordbruksverkets regler inte är vad som gäller, alltså om man inte kan bli straffad om man inte följer dem, då kan man ju ha djuren på hur små ytor som helst och det "gör inget"? 
#6 Hm, byter du ämne eller vad har små ytor med Jordbruksverkets regler om matning av levande foderdjur att göra?
Det finns alltid folk som inte tar hand om sina djur på ett bra sätt, se bara på hur många kattägare, hundägare och lantbrukare som får djurförbud varje år, men de som är seriösa håller vare sig reptilerna eller eventuella andra djur för trångt och man får väl utgå ifrån att de flesta tar väl hand om sina djur?
#7 För der är ju deras regler också, om storlek på terrarier och grejer! Om då deras regel för döda foderdjur inte är så seriös borde inte storlek på terrarier och burar heller vara det. Bara en tanke. :P
#8 Den jämförelsen förstår jag inte. Att mata en orm med levande föda kommer av nöd. Det finns ingen nöd som kan leda till att man väljer att inte ha tillräckligt stora utrymmen för sina djur.
Det finns alltid folk som skiter i allt, men de indviderna är som tur är inte så ofta förekommande. När man stöter på såna personer, ska man förstås försöka göra något åt det.
#9 Vad ær det du inte førstår? :P Båda reglerna står på deras hemsida och ær dærfør lika viktiga enligt dem. Då undrade jag att om det inte var en LAG på att man inte får mata med levande, så borde det heller inte vara LAG på att man inte ska ha djuren før smått. Sæger såklart inte att man inte borde, men det var bara en tanke.
Ursækta danskt tangentbord.. 
#10 Jag förstår vad du menar och håller med :) Undrar också vad som gäller.
Jordbruksverket kallar det varken för regler eller lag utan för föreskrifter. Vad skillnaden är juridiskt har jag ingen aning om 
Jag tror jag förstår vad du menar med jämförelsen Tirin. Eftersom båda föreskrifterna kommer från samma ställe (Jordbruksverket) och om den ena är belagd med påföljder så borde de andra föreskrifterna också vara det. Det behöver för den sakens skull inte vara exakt samma påföljd/straff. Fattar jag rätt?
Här står det om hur ormar och ödlor ska skötas och utrymmeskraven finns också här. http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/ormarochodlor.4.62af51191240430af4d80002653.html
Om man tittar till höger finns en länk där det står "Om utfodring av levande djur". Går man in på den länken så får man upp ett dokument som är från 2010 så därför verkar det som om samma gäller fortfarande.
#12 Ja precis! Det var så jag menade :)
Det kan ju inte bli tydligare än i texten som #12 länkar till:
"Enligt Jordbruksverkets uppfattning är utfodring med levande föda inte förenligt med 2 och 4 §§ i djurskyddslagen och därmed är det förbjudet"
#14 Det är ju det jag försökte få fram ^^ Läste det häromdagen och tänkte då på att det ändå är så många som fortsätter att mata med levande..
#15 Men var har du hört att det är så många som matar med levande? Jag känner en del folk inom herpetologihobbyn, men ingen av dem matar med levande foderdjur.
#16 På olika forum. Men det är mest nybörjare som tänker att deras orm inte har ätit på en vecka så den vill inte äta dött… Eller folk som tycker det är "häftigt" att mata med levande möss/råttor. Ja lite sån logik.
#17 Jo jag vet att det finns såna knäppskallar, men de är ofta ickeorganiserade och mycket okunniga och alla vi som är organiserade i olika former inom hobbyn måste hjälpas åt att få in alla i organiserad verksamhet så att de istället blir kunniga hobbyherpare.

#18 Ja det är sant. Jag försöker ge dem tips på hur de kan locka sina ormar till att äta dött så de slipper börja med levande då det är svårt för ormen att äta dött när den väl har fått levande… men sen finns det tyvärr okunniga människor som uppmuntrar dessa "knäppskallar". :/
Nej man får inte mata med levande ryggrads djur.Syrsor,mjölmaskar och sånnt får du ge levande.
Nej man får inte mata med levande ryggrads djur.Syrsor,mjölmaskar och sånnt får du ge levande.
#20 Ja självklart :P Insekter är inte "djur" som så.
Hur gör man då om man inte vill mata sina djur med möss/råttor utan med grodor och ödlor? Dessa går ju inte att få tag på döda, så ska man döda dom själv innan man ger dom då? Eller hur funkar det? Jag vill ge mina djur en så naturlig diet som möjligt och tänker inte mata ed råttor och möss då dessa djur oftast INTE äter det i naturen.. (Har dock inga reptiler enu, men när jag får det så är det så jag kommer att göra)
#23 Vet inte riktigt, antar att man får avliva dem själv. Om du går in på Jordbruksverkets hemsida så skriver de hur man ska avliva olika slags djur (reptiler står nog inte med dock..?
)
okej tack så mycket ska kolla upp det :)

Så länge det inte har prövats i domstol så är det svårt att veta exakt vad som gäller. Skulle nästan vara intressant om det hände (och nej jag tänker inte anmäla någon!)
Djurplågeri är ju tyvärr en tolkningsfråga. Vad som är ok för en är inte ok för en annan. Normalt verkar det som att det tillåts större moraliska överträdelser om det är ekonomi inblandat
Djuraffärerna får sälja levande djur som ska bli djurmat.
Däremot får inte du som djurägare mata dina djur med levande föda!
Det är alltså upp till dig att avliva djuret, innan utfodringen, om du valt att köpa fodret levande.
#26 Gör den enda rimliga tolkningen av diskussionen. JBV anser att det bryter mot djurskyddslagen. JBV åsikter är inte detsamma som att det är lagbrott. Enbart prövning i domstol kan fastslå om JBV gör en korrekt tolkning.
JBV lämnar föreskrifter. Ett annat populärt exempel är djur i bil Enl JBV skall hundar vara bältade i bilen eller säkrade i lastutrymme. Du kan aldrig bli bötfälld för detta om inte djuret utgör en trafikfara tex är vid förarens fötter. Sedan om det är smart att ha en obältad Rottis i baksättet vid en häftig inbromsning/kollision är en annan fråga.
#28 Hur ska man då tolka deras regler om hur stora utrymmen djuren ska hållas på? Kan man inte bli anmäld för det heller då, eller?
nu har jag inte läst hela tråden men vi har haft uppe det många gånger om man får mata med levande om inte djuret pinas… och hur ska man veta det före ormen anfaller då? jo det är ju omöjligt därför ser jag det som att det är olagligt… jag matar bara med dött!
Fast syrsor, mjölmask, zophobas o.sv
får man väl mata med? för typ varenda butik har ju syrsor🤔
Mvh Kaninsköld
#31 Det är ryggradsdjur som åsyftas.
ok
Mvh Kaninsköld
ja dom räknas ju inte till "djur" eller vad man ska säga saken är iaf så att man får utfodra med syrsor och andra insekter som lever…
#34 Jo de räknas som djur, men det handlar som sagt om ryggradsdjur, inte djur med exoskelett som insekter har.
ja men typ om man ska tyda lagen menade jag… jag räknar det ju självklart till ett slags djur men ville göra det enkelt för alla som läser tråden…