Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettallmänt
Läst 3742 ggr
[klisterbomb]
0

Drunkna i vattenskål?

Hej!

Det är så att en väns kungsboa har lyckats drunkna i sin vattenskål, trots att vattenskålen icke var speciellt hög osv. 

Är det någon som varit med om detta och vet vad som kan ha hänt?

xanna
0

Nej. Din väns boa har inte drunknat i sin vattenskål.

Den kan ha svultit ihjäl av vanförhållanden, eller kanske fått kvalster som är av den typen som gör att ormen inte klarar av att svälja och därför dött av uttorkning. 

(Kvalster som bosätter sig i ormens fjäll kan man få av att ha inredning av riktig jord och levande växter.)

[klisterbomb]
0

Han skötte ju om den så jag tvivlar på att den svalt ihjäl.. 

Om ormen lider utav sådana kvalster, finns det några symptom på detta?

xanna
0

Tunn hud och ovilja att äta, eftersom den har svårt att svälja själv.

Hur gammal var den?

[klisterbomb]
0

Det vet jag inte och kan tyvärr inte höra med honom just nu då han gått och lagt sig.. Men jag återkommer!

Westman73
2

1#

vet du hur den har blivit skött??

och innan en orm dör av kvalster har det gåt långt. så till och med en nybörjare skulle ha set det innan

Rumblebee
1

Alternativt kan det ju även ha varit något anatomiskt fel på ormen. Antar att även ormar kan ha hjärtfel bland annat.

[peter54]
3

Jag har varit med om att en orm har drunknat i vattenskålen, men det var en juvenil kungssnok och inte någon boa, men ändå, visst kan det ske.

Naturligtvis sker det inte om ormen är i övrigt helt okej, det finns alltid en anledning.

#3 Vad menar du med att "tunn hud" är ett symtom på kvalsterangrepp och varför skulle ormen ha svårt att svälja?

Kvalsterangripna ormar blir av med en massa blod, vilket gör dem svaga och apatiska. Därför äter de inte. Om den vill dricka i ett sånt tillstånd, skulle den kunna drunkna för att den är såpass försvagad.

Ormkvalstret (Ophionyssus natricis) har fyra utvecklingsstadier och det suger blod i tre av dessa.

Kvalster i stadium 3 och 4 kan ses med blotta ögat som små mörkbruna eller svarta prickar, lättast ser man dem i hudvecken under hakan och runt ögonen på ormen.

Om ormen har ett massivt kvalsterangrepp, får den en torr silvrig yta, det är kvalstrens avföring.

xanna
0

Jag köpte en kungsboa med kvalsterangrepp och inte syntes kvalstren för blotta ögat där inte.

Det enda jag kunde jämföra med den och de andra kungsboorna som jag höll, var att den var matvägrare och att huden torkades ut och blev "torr" och  tunn.

Veterinären gjorde prover på fjällen och kvalster konstaterades. Efter upplysning av den förra ägaren kunde vi nu konstatera att den hade matvägrat många månader innan den kom till mig.

Veterinären berättade att detta var vanliga kvalster som den kunde få om den gått med inredning av just jord och färska växter och att kvalstren gjorde att ormen fick problem att svälja och därför vägrade dricka, vilket i sin tur påverkade huden.

Jag önskar att jag idag, 18 år senare, hade namnet på kvalstret, men det har jag inte.

Jag fick ge injektioner regelbundet för att kurera alla mina ormar som haft kontakt med den boaormen.

[peter54]
3

#8 Det låter jättemärkligt det du säger. Alla ormar har tunn hud, men de har fjäll på huden som skydd. Kvalster suger blod genom huden mellan reptilens fjäll. Äggen och kvalstret i första stadiet är genomskinliga och syns inte, men när de har sugit blod får de förstås färg.

I stadium 3 och 4 är de såpass stora att de syns vid noggrann kontroll. Ett vuxet ormkvalster är lika stort som ett knappnålshuvud och man ser dem krypa på ormen.

Matvägran är självklar om en orm är kvalsterangripen eftersom den blir av med blod, vilket resulterar i att den blir mycket svag ganska snabbt.

Ormkvalster kan inte komma ifrån jord eller färska växter om dessa inte varit i kontakt med smittade reptiler tidigare. Ett ormkvalster kan leva några veckor utan föda (blod).

Ormkvalstret (Ophionyssus natricis) behandlas inte med injektioner, utan med vanliga ohyremedel som exempelvis Frontline. Du måste ha haft en helt annan sjukdom på din orm.

fluffis
4

Lite märkligt tycker jag det låter, det du berättar men tänk på att det var 18 år sedan vilket är ganska länge inom reptilhobbyn. Både ormägare och veterinärer har lärt sig mycket på de åren 🙂

xanna
0

Då var det med största sannolikhet inte ormkvalster utan en annan typ av kvalster.

De här var som sagt inte synliga för blotta ögat. Det krävdes fjällprover och mikroskop för att kunna analysera djuren och på den tiden behandlades den formen av kvalster med injektioner. Veterinären gick igenom hur man gav dem och jag utförde resten av behandlingen själv.

Om du har jord och växter som inte kommer från hygieniska former rekommenderar jag att du berättar det för framtida köpare om du föder upp eller på annat vis säljer djur.

Och alla ormar må ha tunn hud, men när den hänger som en för stor nylonstrumpa på ormen, då vet man vad som menas med för tunn hud.

[klisterbomb]
0

#9: haha, använder man frontline på ormar också? Är reptilintresserad men har mest kunskap av katt/hund

xanna
1

#10 Jo, mycket har hänt på den här tiden.

På 80-talet var man tvungen att ta kontakt med Skansens veterinär för ormfrågor. Att gå med ormarna till sin vanliga veterinär var som att knacka dörr hos grannarna och fråga om de kunde gissa vad som var fel.

[peter54]
1

#11 Jag använder inte jord utan torvmull och det är ju fossilerad sphagnum. I torvmossar har man hittat bevarade människor från medeltiden, så det är inte ett bakteriefrämjande substrat.

Man kan som sagt inte få kvalster från substratet om det inte har varit i kontakt med smittade reptiler. En bal torvmull som kommer ifrån ett lager hos någon trädgårdshandel kommer knappast i kontakt med ormkvalster.

Växterna i mina terrarier är av plast, levande funkar inte, dels för att ormen genast går ner i krukan och stjälper ur jordklumpen och dels för att ormen gärna lägger sig på bladen så att de blir till grön gojs.

Det där med "hygieniska former", vad menar du med det?

xanna
0

#12 Många använder frontline på ormar, men det är inte en prövat till reptiler, så veternärer brkar vara ärliga och säga att ormen kan dö av behandlingen.

#14Med hyginiska former, menar jag att det är material som är anpassat för terrarium, vivarium, paludarium och inte något du hittat i trädgården.

[peter54]
5

#15 Ormar kan dö av alla kvalstermedel, även av Ivermectin, som är det medel mot ormkvalster som veterinärer skriver ut. Jag har använt Ivermectin och inte Frontline, men det är många år sedan jag hade kvalster på mina djur.

"Material anpassat för terrarium" - Vad är det för produkter?

Det finns ingenting i den svenska naturen som är farligt för ormar annat än myror. Så länge de grenar, stenar och barkbitar man tar in är fria från myror är de ofarliga.

Jag har sysslat med ormar i terrarium sedan 1969 och jag har aldrig fått in någonting från de grenar eller andra inredningsdetaljer jag använt genom alla år.

Kvalsterangreppen, 2 gånger under 44 år,  har jag fått genom att gå på mässor eller besöka zoobutiker där det funnits smittade reptiler.

xanna
0

Visst är djuren anpassade att vara i naturen, men djuren är inte anpassade att låsas in på små ytor med bakterier och smådjur som den inte kan värja sig för och som dessutom frodas i den varma, fuktiga miljön.

Att ormar för kvalster, parasitmaskar och bakerier som resulterar i sjukdomar är också naturligt och något de får-i naturen. (Det uppstår inte spontant på mässor.)

Jag har bara haft kvalsterangrepp 1 gång. På många djur iofs,men ändå.

Det känns lite naivt att tro att det bara fins en typ av kvalster som kan drabba ormar i fångenskap… Men alla kan vi väl bli slavar under våra erfarenheter antar jag. ;)

Det fins flera. Kanske var det skabb jag hade på mina, jag minns inte, men det var inte ormkvalster.

xanna
0

Klisterbomb: Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att det här blivit så Off Topic…

[peter54]
4

#17 Ja men det krävs ju att man i så fall plockar detaljerna i sådan miljö där ormar vistas. Om jag sågar omkull ett träd här hemma och sparar barkbitar och grenar, så finns ingenting där som är farligt för ormarna.

Jaga bakterier kan man inte hålla på med, då skulle vi själva vara tvungna att leva i en helt steriliserad miljö. Bara på våra lakan lever miljarder hudbakterier och  massor av kvalster som äter av vårt "ömsade" epitel, de är inte farliga.

Du menar att det finns parasiter i öppen miljö där värddjuren aldrig någonsin vistats, det är inte rätt.

Jag undrar fortfarande vad du menar med "material anpassat för terrarium"? Är det något laboratorieframställt med antiseptiska egenskaper?

Jo, det är bara ormkvalstret som lever av att suga blod på reptiler. Alla djurslag har sina egna kvalstertyper, fåglar har sina, pälsdjur har sina.

Ingen människa skulle någonsin vare sig kunna leva själv eller ha ett enda djur om allt skulle ske enligt de principer du hävdar. Du silar mygg men sväljer kameler xanna.

[klisterbomb]
0

#18: Det är intressant att läsa, haha! :)

xanna
0

#17 Äsch då. Det är snarare du som bygger halmdockor.

Jag har inte sagt något om steriliserad inredning. Det är du som har snöat in på att jag sagt att inredningen ska anpassas till terrarium och vara hygieniska för sådan miljö. Jag har inte sagt att alla bakterier är av ondo. Jag har sagt att det finns livsfarliga bakterier.

Att såga färskt trä, torka och använda går jättebra. Att använda sig av rötter som legat i mossar funkar också ypperligt.. Många sätt är bra, men många sätt är dåliga och direkt livsfarliga. Man kan helt enkelt inte bara hämta in saker från naturen och sätta in det i en låst miljö med sina reptiler och tänka "Äh! Lite natur har ingen dött av."

Alltså. Jag vet inte riktigt vad mer som går att säga här. du har bestämt dig för att det enbart finns en typ av kvalster som drabbar reptiler. Jag känner till de 4 vanligaste, men vad gör det för skillnad, om du ändå bestämt dig.

Jag påpekar saker som jag anser vara viktiga i djurhållning. Du hittar på att jag sagt något helt annat och sågar sedan de sakerna som Du påstått att jag sagt.

Westman73
0

Jag fick ge injektioner regelbundet för att kurera alla mina ormar som haft kontakt med den boaormen

injektioner med vad??

[peter54]
1

#21 och #22 Ja men då handlar det väl ändå om andra sorts kvalster, inte blodsugande ormkvalster.

Man kan ge Ivermectin mot vanliga ormkvalster via injektion också, men det är såpass svårt att dosera att man brukar avråda från det eftersom man kan döda ormen vid en ganska blygsam feldosering.

fluffis
0

Jag tror att trådskaparen har fått sitt svar. Vi är nog alla överens om att en orm inte drunknar bara sådär utan vidare. Jag har inget med det administrativa att göra men jag föreslår att tråden låses.

db-2
3

Nu blev jag jättenyfiken! På vilket sätt har TS fått sitt svar? Att det inte är normalt, javisst men kan du sammanfatta vad orsaken skulle vara?

m4rkus93
1

jag har själv en kungsboa som har en vatten del på jag tror det är 80-100 liter och han har då aldrig haft några problem med det iaf… det är väl det jag kan säga varför hans orm dog finns det 1000 olika förslag på och inget vet vad som kan vara rätt eller fel…

fluffis
0

Hur skulle du själv vilja sammanfatta det?

Westman73
0

Ända man kan få ett riktigt svar är att lämna in på obduktion.

fluffis
0

Jag är också inne på att det kan finnas hur många orsaker som helst och det är omöjligt att veta om man inte ens har sett ormen och eventuellt är det obduktion som gäller.

Sen tycker jag även att man får svar som man frågar. Vad jag menar med det i det här fallet är att beskrivningen om vad som hänt och omständigheterna kring det är väldigt vaga, tex åldern som det har frågats om. Om man inte ger mycket information i frågan så brukar det vara svårt att komma med en noggrant svar.

db-2
3

Det kan jag inte. Skillnaden är att jag inte vill att tråden skall låsas.

fluffis
0

Okej.

[Justie]
1

Lunginflammation kan orsaka att djur som annars brukar vistas i vatten som tex ormar och sköldpaddor kan drunkna. Så istället för att bla. anklaga för vanvård kan denna relativt vanliga sjukdom vara en rimligare hypotes.

[klisterbomb]
0

#32: orsakas lunginflammation utav virus hos ormar också?

[Justie]
0

#33 Vad jag vet beror inte någon lunginflammation på virus? 😛 Men det kan bero på kronisk bronkit, bakterier, damm och övrigt som inte hör hemma i lungor tex. olika sporer, vätska och någon sorts tvångsmatning som kan ha hamnat fel. 🙂

[peter54]
1

#33 Lunginflammation kan orsakas av endera bakterier eller virus. Hos ormar handlar det ofta om paramyxovirus. Det finns misstankar om att detta virus kan spridas via ormkvalster.

Oftast är lunginflammation orsakad av paramyxovirus dödlig. Dock kan en orm vara smittbärare utan att själv visa symtom.

#34 Tvångsmatning leder inte så lätt till att maten hamnar i luftvägarna eftersom ormars luftstrupe inte mynnar i svalget, utan i underkäkens framkant. Om ormar hade samma system som vi skulle de kvävas när de sväljer stora byten som tar mycket lång tid att få ner.

[Justie]
0

#35 När jag skrev vad det kunde bero på drog jag orsaker för lite alla möjliga djurslag, ursäkta att jag inte förtydligade det 🙂 Och då menar jag främst flytande tvångsmatning hos tex. kaniner eller ödlor. 😉

[peter54]
2

#36 Jaha det förstod jag inte eftersom ditt svar var till #33. När man tvångsmatar ormar med flytande föda för man som regel ner en sond ganska långt.

🙂