Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettterrarieteknik
Läst 1187 ggr
[melodier]
0

Värme och ljus?

Jag har funderingar på att köpa en daggecko men har ingen koll alls på terrarietekniken. (Har aldrig haft reptiler innan) Jag har tänkt att köpa Exo Terra 60.45.60 eller 45.45.60, vilket är bäst? Eller är det för litet? Har inte läst på så mycket ännu (skall självklart läsa mer)

När det gäller ljus så förstår jag inte så mycket om jag skall vara ärlig. Hur sätter man dit lysrör respektive glödlampor? Hur många watt bör den vara på om jag skall ha lampan inne i terrariet? Måste jag köpa just exo terras ljustillbehör?

Tänkte köpa en värmesten eller matta, hur många watt skall den vara?

Hanna
1

Jag vet inte riktigt om en daggecko behöver extra värme. Men om du tänkt ha lampan i terrariet bör du tänka på att dessa ödlor klättrar och i sådana fall kan bränna sig.

Värmestenar är inte så bra att ha då det är lätt hänt att djuren bränner sig.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[melodier]
1

Okej! Jag har läst att de behöver 28-31 grader så då måste de väl ha någon slags värmekälla eller räcker det med ljuset som värme? Jag har sett att en del glödlampor har ett galler som skyddar, jag vet dock inte om gallret är tillräckligt tätt. Hur sätter man fast glödlampor?

Hanna
1

#2 Om den bara avger värme bör man kunna lägga den på taket av terrariet eller ha en värmematta under terrariet.

Som exempel http://www.exo-terra.com/download/high_res/products/images/Glow_Light_Instructions_1.jpg

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus