Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 1081 ggr
[vigge_]
0

Lillebror med ödlan?

Hej, jag kan typ ingenting om ödlor. Min lillebror har en skäggagam som han köpte för ett år sedan. Han har typ tappat intresset totalt och "kelar" aldrig med ödlan. Ger sällan mat och bryr sig knappt om den :(. Jag tycker rätt synd om honom då min lillebror låvade den förra ägaren att ta hand om skäggis väl!!! Är det bara jag som överdriver eller sköter min lillebror inte hand om skäggis? I så fall vad ska jag göra?

Hanna
2

Om han inte ger den mat är det ju allvarligt!! Men det där med att "kela" är skit samma då reptiler inte kräver det.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

fluffis
0

Jag håller med föregående. Det är bara bra att din bror inte pillar med ödlan eftersom (de flesta) reptiler mår bäst när de får vara ensamma. Däremot mat måste den ju få!

Rumblebee
2

Säger som dom andra. Att han inte kelar med ödlan det gör inget alls. Ödlor ska man inte kela med. Men om han inte ger den mat är väldigt fel. Tycker att du bör prata med era föräldrar så att ödlan kan bli omplacerad, såvida ingen annan av er i familjen har intresse för den.

[vigge_]
0

Tack allihopa !! 

Jag får väl ta hand om ödlan själv då…

Jag har väldigt svårt att omplacera djur.. Tycker att jag sviker djuren

Hanna
0

#4 Du sviker dem absolut inte. Om du lyckas hitta ett bra hem där ödlan får det den behöver så gör du den en stor tjänst!

[vigge_]
0

Tyvärr dog skäggis idag😢

Vila I Frid Styrbjörn. världens finaste skäggis😢

Jag gav honom mat för några dagar sen samt "duschade" honom.

Han blev endast 3 1/2 år gammal 😢

Han visade att han var arg veckorna innan han dog. Kan det betyda något och det var rätt temperatur i terarriet

Hanna
0

#6 Hur ofta fick han mat? Var han uttorkad eller underviktig?

[vigge_]
0

#7 Alltså han fick mat och vi sprejade massor av vatten på honom.

Han åt knappt. Var han arg för att han hade ont?

Stackarn😢

Det ska i alla fall inte bli mer köp av reptiler nu 🥵

Nu är det bara jag och kaninerna (mina små bebisar)

Hanna
0

#8 Kan egentligen ha varit vad som helst som varit fel. Vad blev han erbjuden att äta?

[vigge_]
0

Kalkade zozobaz ( felstavning)

Qiwi
0

Menar du dem som ser ut som vita larver? För isf kan det vara problemet. Dem består till största delen utav fett. Vanligtvis ger man en vuxen skäggis syrsor och sallad/grönsaker. Vi varierade kosten när vi hade skäggis. Dem fick även kackerlackor, gräshoppor och det hände att dem fick en pinkis någon gång.

Hanna
0

Zophobas antar jag att det menas. Och som #11 säger så måste de ha en mer varierad kost än så.