Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettfoder
Läst 4983 ggr
[Justie]
0

Dabbis matvägrar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min dabbagam (uromastyx acanthurus) Gibbs har matägrat sedan jag köpte honom (i början av november 2011) och jag har blivit tillsagd att det går över och de kan klara sig i mer än 3 månader utan mat(??)

Men nu börjar jag oroa mig för kalkbrist, att han kommer bli undernärd o.s.v.

Vad ska jag göra? Avföring har jag bara hittat två gånger sen jag köpte honom och han har tagit någon entaka tugga från ett hibiskusblad men jag måste slänga grönsakerna varje dag.

Han är ca 3,5 år och jag tycker han är lite hängig ibland för att sedan bli överpigg och vända upp och ner på hela terrariumet.

Vad ska jag göra, jag tycker svansen börjar magra av lite nu??

[hyperiion]
0

Har du bara gett honom grönsaker eller har du erbjudit honom saker som mask och syrsor?

[Justie]
0

Jag har erbjudit insekter, men vad jag vet är dabbagamer herbivorer så jag vill inte försöka ge det så ofta. Men han tog iallafall inte dem.

Däremot tittade jag precis en nylagd bajs och tre ärtor är borta! Förhoppningsvis har han inte grävt ner dem, för det gör han ofta. Ska sila sanden imorgon och se vad som dyker upp!

[hyperiion]
0

Ett tips är att pröva ge mycket gul mat. Typ majs, gulpaprika osv. Något i den gula färgen gör att dom dras till det. Ett tips jag fick av veterinären när ja va där med en av mina skäggisar för några år redan:)

nakenkatt
0

va söt han är!!!!

[Justie]
0

#3 Okej, det ska jag testa! :-) Men tycker du att jag ska kalka nu, för tänk så blir han mer kräsen av kalket?

theraphosa
2

Hur varmt har du i terrariet? solplatts?
Du kan ta kalk och vitaminpulvet och smeta in runt munnen på honom så slickar han i sig de. Så får han i sig lite näring iaf.

[hyperiion]
0

Häll på lite kalk och vitaminer och så om han äter de ändå annars kan du göra som #6 säger och ge majs osv som det är:). Hoppas att han tar det:)

[spahndrive]
0

Temperatur, fuktighet, gömställen, dagslängd, UV-ljus, placering av matskål

[Justie]
0

Temperaturen är 47 grader på solplatsen (mätte idag), ca 28 i den svala delen. 20-25 grader på natten. Han har flera gömställen, både i svala och varma delen + en mittimellan. Han har en UV-b lampa och dagslängd är från 7 på morgonen till ca 20 på kvällen. Ska korta ner dygnet lite hade jag tänk och lägga in en värmematta. Matskålen står längst in i hörnet i den svala delen.

Han fick majs idag, men jag vet inte om han ätit det än, det får jag kolla imorgon. Jag ska testa med kalket runt munnen! :-)

theraphosa
0

#9 hmm konstigt de är ju bra temp, trodde först att han kanske va i "dval läge" eller nått liknande… Och de va ju länge sen du köpte honom så han borde ju inte va stässad över de. Men har du typ katt eller nått löst gående djur hemma som kanske står och stirrar på honom så han inte känner sig trygg?

Har du lagt märke till nått avikande beteende, typ att han inte ligger och solar, eller att avföringen ser konstig ut? Kalkbrist kan man märka på att han inte rör sig så mycke, men då har de gått ganska långt i bristen.  

Ett annat tipps kan va att försök gömma matskålen lite så han kan gå undan och äta lite ifred så han inte känner sig iaktagen.  

Ja gör de! han kommer ju slicka i sig de och kanske blir lite pigg och vill ha mat =)

[Justie]
0

Jag har ju två hundar, men de är bara på rummet under natten och då sover Gibbs djupt.

Det har faktiskt hänt en gång att han inte ville sola, låg bara i sin grotta i tre dagar så nu tar jag ut grottan i ågon timme om dagen så han inte ska bli helt utan UV ljus. Och ibland ligger han på samma ställe i en hel dag men sen dagen efter är terrariumet fullkomligt upp och ner.

Åhh jag förstår mig inte på honom…! Rynkar på näsan

Littlem
0

Mina U. Ocellata äter ju grönsaker rätt sällan men äter desto mera frön o linser. Har du provat det?  Jag har typ kanariefrön och gröna linser.

theraphosa
0

#11 va skummt… Jag kan inte komma på nått mer då… Men lägg honom i ett varmt bad, de brukar pigga upp och kanske får fart på honom.

Och tässta alla knep du får med maten och så får vi hoppas att han äter tillslut =)

[Justie]
0

#12 Han har fri tillgång till frö, torkade linser och nötter. Sen har han också "torkat hö" som man också kan ge till sköldpaddor :-)

[hyperiion]
0

Han har inte haft en partner innan han kom till dej då?

[Justie]
0

#15 tror han levde i en stor grupp, eftersom han har många ärr och saknar helt taggar på ena bakbenet eftersom någon tagit en stor tugga av låret :-S

[hyperiion]
0

Tänkte om han saknar en partner om han left med det hela livet

[Justie]
2

#17 vi funderar på att köpa en hona nu till sommaren så vi får se hur det går :-/

[Justie]
0

Jag kan ju passa på att uppdatera, nu när jag snubblade över tråden igen!

Han är fortfarande väldigt kräsen, men han älskar iallafall maskrosstjälkar (men de finns ju inte nu) och vill ibland äta ruccola, morot och sallad. Däremot ser och hör jag honom ofta äta från sin fröskål där det dessutom finns torkade linser och morötter. 

Han har nu fått en partner, och deras förhållande var till en början något turbulent och stressande för min hane. Efter ca en månad kom mitt nya (och mycket större) terrarier och sedan dess har de trivts ihop! De brukar sova ovanpå varandra.

Men vissa dagar är han fortfarande "dvalig" trots den nu 70 grader varma solplatsen. Men då hjälper det med ett bad samt att jag ibland plockar bort vissa grottor under dagen så de bara får barkbitar och sin stubbe (de har en stubbe) att gömma sig under. 

Hans färger har däremot inte blivit något direkt färgglatt. Han är brun med ljusgröna prickar, min hona är knallorange med svart nacke, svarta prickar och vit mage.

Bilder på dem båda kommer strax!

[Justie]
0

Som man kanske ser så har hans färg inte utvecklats så mycket mer om man jämför med #0

[Justie]
0

Ziva, Gibbs partner. En snygg dam som gärna dränker sin man om de badar samtidigt.

[Justie]
0

En till på en solande Ziva

[Justie]
0

Gibbs under Ziva, när de solade på sin gamla solplats.

Hanna
2

Vad fina de är. Skönt att det går framåt :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

barkskog
0

Dabbagamer liksom andra extremt solberoende reptiler har i fångenskap ofta alltför lite synligt ljus.

Om man mäter belysningsstyrkan i terrarier med UV-rör och värmelampa brukar det bli c:a 5000 lux, vilket är mycket mindre än i skuggan utomhus. I solsken i deras naturliga miljö är det kanske 130.000 lux.

Dabbagamer, skäggagamer, landsköldpaddor bör ha HID-lampor som sollampor, då kommer man åtminstone upp i 50.000-70.000 lux.

http://skoldpaddsgrejer.shop.textalk.se/belysning/hid-belysning/

[Justie]
0

#25 så det räcker inte med min 175w spotlight och mina två uvb rör??

barkskog
0

UV-rören ger väldigt lite synligt ljus.

Vilken typ av lampa är din 175 W? Vilket fabrikat?

[Justie]
0

#27 detta märket, men jag hittar inte den lampan som jag tar, tyvärr :-/