Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 3886 ggr
Ewii
0

Skolprojekt - Majsorm

Hej!

Jag läser för tillfället kursen Djurhållning i skolan, och vi som projektarbete att utforma och inreda ett terrarium, i min grupps fall till två stycken majsormar på ca 130 cm.

Så jag undrar om några kunniga skulle kunna dela med er av lite tips på vad man ska tänka på och om ni har några tips på sidor där man kan hitta information, då jag tyckte det var extremt svårt att hitta något bra…

Vad ska dessa ormar ha för temperatur?

Hur många timmar/dygn ska de ha lyset på?

Vattenskålen, vad ska det vara för material runt omkring? Ska den stå på värmeplattan eller inte? Vilka för- och nackdelar finns det med detta?

Växter, vad finns det där de ursprungligen lever? Hur kan man återskapa det här i Sverige?

Vad ska man tänka på gällande växter, grenar, stenar, gömslen och underlag?

[peter54]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Intressanta frågeställningar.

• Temperatur som för de flesta andra snokar från den tempererade klimatzonen, 22-30° C, kanske lite högre om man väljer att ha en solplats med värmelampa. Jag har 12 timmars ljus under sommarhalvåret till mina snokar (de är kungssnokar, inte majsormar, men det stämmer väl överens).

• Värmemattan är till för ormen, inte för vattenskålen. På värmemattan har man ett gömsle, vattenskålen ställer man bara på bottensubstratet där det passar.

• De flesta ger upp levande växter ganska snabbt eftersom ormen kommer att gå ner i krukan och stjälpa ur jordklumpen, alternativt lägga sig på växterna så att de blir till grön smet.

• Jag väljer plastväxter, gärna murgröna. Grenar tar jag från fruktträd. Jag ser till att grenar och annat material är fritt från myror, annars är det bara att spola av om man tycker att de är smutsiga. Stenar brukar jag enbart använda till ormar som lever på hög höjd i bergen, inte till majsorm. Sten stjäl värme från omgivningen.

Testa att läsa på www.majsorm.nu

Jag brukar blanda sand och torvmull som bottentäckning till snokar som lever på låg altitud som exempelvis majsormar. Sedan klipper jag torra ormbunksblad över.

Wassago
0

Finns inte mycket mer att tillägga efter Peters svar! :) Men utöver fruktgrenar så brukar jag gärna besöka sjö och bäckars stränder, där kan man finna riktigt vackra grenar och rötter som har slipats av vattnet samt fått fin färg av att blötas och torkats om och om igen.. Även kärrmarker brukar man kunna hitta fina rötter i men dom brukar jag låta ligga i tork några månader (vid större rötter). Till bottensubstrat brukar jag ha ogödslad täckbark antingen rent el beroende på art och biotop uppblandat med grus, sand och jord.. Lycka till med ert arbete! :)

[peter54]
1

#2 Ja jag håller med, sjödränkta grenar är det bästa, men det förutsätter att man har tillgång till ett större vatten där sånt går att finna.

Jag hade mycket sånt när jag bodde i Salem-Botkyrka och kunde plocka grenar runt Bornsjön och Mälaren, men här finns inget av det annat än om jag drar till Dalälven. Något att ha i åtanke inför nästa fisketur.

🙂

fluffis
0

Kul projekt att ni lär er om ormar i skolan. Det är det nog inte många som får 🙂

Jag har några frågor till dig Ewii.

Jag undrar varför det ska vara två majsormar i samma terrarium. Vem har bestämt det? Läraren eller ni själva? Majsormar har ingen behållning av varandra och trivs bäst ensamma och är enklare att sköta om om de går ensamma då man kan ha mer koll på dem. Om man ska ha majsormar ihop så bör man ha särskild anledning och helst lång erfarenhet för att göra detta tycker jag. Det är ett mycket omdiskuterat ämne.

För det andra så undrar jag var du har letat efter information eftersom du tycker det är extremt svårt att hitta. Majsormen tillsammans med kungspytonormen är de överlägset mest vanliga ormar att hålla i terrarier och tvärtom finns det massor och åter massor av information om dessa att hitta både på internet och i böcker på biblioteket.

Jag tycker att peter54 har gett mycket bra svar på dina frågor men om du vill kolla vidare så missa inte de omfattande skötselråden på majsorm.nu. Du kan även kolla artiklar på zoonen.com. Filtrera på snokar så dyker det upp en hel del. Det finns även faktablad om majsorm på terrariedjur.se. Det finns även mycket information i majsormsforumet. Jag rekommenderar främst rubriken Allmän skötsel. Länk finns på majsorm.nu.

Lycka till!

Ewii
0

Tack så mycket för alla tips! 

#4 - Ja det är jättekul faktiskt! Men sen går jag ju djurparkslinje med praktik på kolmården, så vi får prova på en massa kul som det inte är många andra som får göra.

Och som svar på dina frågor, så är det våra zoolärare som har bestämt att de ska bo ihop, varför har jag ingen aning.  

Och det där med länkar har jag tyckt var lite svårt eftersom det är ett skolarbete och våra lärare anser att vissa sidor inte är tillräckligt "pålitliga" att ta information ifrån och så, men ska absolut kolla in alla som har skrivits här. 😃

fluffis
0

Aha, det låter otroligt givande med djurparkslinje 🙂

Det kvittar ju egentligen varifrån informationen kommer, det skadar aldrig att dubbelkolla sin källa, dvs att hitta samma info från (minst) två olika källor/ställen. Hur kan du vara säker på att informationen du har fått här i den här tråden verkligen stämmer? Det är aldrig fel att kolla upp sin information extra! 😉

[peter54]
0

#5 Hmm, lite konstigt låter det att dina lärare menar att vissa sidor inte är pålitliga, samtidigt som de inte verkar känna till att ormar är solitära djur som aldrig interagerar med någon annan annat än under parning.

Det är klart att det finns massor av både bra adekvat info, som det finns oseriösa påståenden på webben, men de flesta herpetologiskt inriktade sidor har bra info, åtminstone de svenska. Amerikansk djurhållning bedrivs annorlunda i många delar.