Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettmässor-expon-träffar
Läst 2353 ggr
Chel-lina
0

Mässan i Hamm frågor

Hej! Jag har en del frågor ang; reptilmässan i Hamm. Funderar på att åka ner dit med bil och köpa en fin boa cc morph. Tänkte dock på när kan det vara mest lönsamt att åka ner. 

Vill kunna välja mellan så mycket boa som möjligt (speciellt juveniler). När kan det tänkas finnas mest juveniler, i maj eller i september? Och hur gör man när man ska få in ormen i sverige igen, behöver man ha något intyg eller så?

Mvh, Lina

[Tilde]
0

Det kommer flest ungar till höstens mässa då parningssäsongen börjar tidigt på året för de flesta djur. :) I höst ska min sambo och jag dit och förmodligen ställa ut några reptiler själva!

Intyg behövs inte, det är bara att ta med ormen hem :) Alla djur kollas av en veterinär innan mässan öppnar, så de är garanterat friska.

fluffis
0

Mässan i Hamm går fyra gånger om året: mars, juni, september och december.

För att kunna föra in reptiler från EU-land till Sverige så gäller det att man ska kunna bevisa att djuren har förvärvats på ett lagligt/rätt sätt. Se till att få (uppfödar-)intyg som styrker detta och gärna kvitto och glöm inte kontaktuppgifter till säljaren. Har man inget importtillstånd som gör att man kan föra in hur många reptiler som helst så får man föra in max fem reptiler för "eget bruk".

[Tilde]
0

#2 Är det så? Det krävs ingenting när man importerar till Danmark i alla fall… 🤔

fluffis
0

#3 I Danmark är det till och med tillåtet med viltfångade reptiler (och det är det inte i Sverige) så ni är ju helt galna därborta i grötlandet 😃

Nä men allvarligt så tror jag att intygen främst är till för att bevisa att reptilerna är fångenskapsuppfödda just pga ovan nämnda.

[Tilde]
0

#4 Hur menar du nu? Att man får köpa viltfångade? Ja de är ju sant, haha.. Kanske är därför då 🙂

[peter54]
1

Förutsatt att reptilerna är fångenskapsuppfödda och inte finns på Citeslistan, får man föra in 5 reptiler fritt från annat EU-land. Fler djur än 5 kräver införseltillstånd från Jordbruksverket.

Uppfödarbevis ska man alltid begära oavsett.

Chel-lina
0

Okej, tusen tack för alla svar! :-)