Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettsköldpaddor
Läst 979 ggr
[lovechinchilla]
0

Några frågor

Hej, som rubriken lyder har jag några frågor om sköldpaddor:

1. Jag har läst lite om sköldpaddor och att man måste byta vatten i sköldpaddans akvarium  ofta och att det är rätt så jobbigt med att tömma/fylla på vatten… Men jag vet inte ens hur man gör det vilka olika sätt använder ni när ni tömmer/fyller era akvarium.

2. Hur länge lever en sköldpadda?

3. Är det vanligt att dem bits mycket?

4. Gör det ont när dem bits?

5. Är det svårt att sköta om en sköldpadda?

6. Hur varmt ska vattnet vara i sköldpaddans akvarium?

7. Hur stort akvarium ska en sköldpadda ha?

8. Om jag ska köpa en sköldpadda undrar jag om man måste köpa en ung sköldpadda eller om det går lika bra att ta någon som är 8-12 år?

Swadika
0

Jag kan inte svara på allt, men försöker, det var dock längesedan jag hade sköldpaddor och jag kommer inte ihåg allt.

1. Vi använde en sådan man städar akvarium med, en sån man sätter på slangen, vet ej vad de heter. Och när vi fyllde på fyllde vi hinkar och hällde i. Man fick hålla koll på temperaturen efter varje hink så att det inte blev för varmt eller kallt.

2. Lite olika beroende på vilken sort det är.

3. Min lilla jag hade bet ibland men min stora bet bara en gång när den blev inträngd

4. Min lilla gjorde inte ont, den stora blev inte jag biten utav utan han var i en skola och det var en tjej där som blev biten och hon började blöda. Men han bet henne för att han blev stressad (tror jag) för det kom in en massa människor i skolsalen och stampade och höll på så hon skulle lägga in honom i akvariumet så då blev hon biten.

5. Nja jag tyckte inte det, det är ju lite jobbigt att behöva städa så ofta men annars var de inte speciellt jobbiga.

6 och 7 Även där lite beroende på art

8. Du behöver inte köpa en unge, jag köpte min lilla via djuraffär han var väl kanske 2-3 år då, tyvärr dog hen endast några år senare (vet ej varför) min stora fick jag han när han var ca 17 år. Finns en massa sköldpaddor på blocket som letar hem så det är ju bra att kunna rädda dem :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Swadika
0

En sån här menar jag, vet inte vad de heter http://cdn1.cdnme.se/cdn/9-2/955220/images/2009/img_7534_51275984.jpg

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns