Sköldpaddor i stora grupper
Jag vill köpa sköldpaddor i framtiden, men har en del frågor jag behöver få svar på.
Min tanke är att köpa ett gäng sköldpaddor från några djurhem (oftast har de ju inte så många sköldpaddor inne samtidigt menar jag) och sedan sätta ihop dem till en stor flock. Jag hade tänkt mig en stor flock på 10-12 landssköldpaddor. Vad ska jag tänka på när jag har en stor flock, något särskilt?
Sedan det här med boendet… Ska jag ha 2 sköldpaddor är det ju enkelt med akvarium. Men 10 sköldpaddor tar sin plats. Jag vill ge dem ett helt rum, där vattendelen kommer att vara mer än halva rummet, och i resten av rummet kan de ligga på land. Men hur ska jag få ihop en damm inomhus som är så stor? 🤔 Eller ska jag köra flera flockar och köra på stora akvarium istället?
Sommartid vill jag såklart att dem ska kunna vara ute dygnet runt, men vad ska de bo i? Funderar på att köpa någon stor pool och näta ovanför (med värmelampa mot någon husvägg där de kan få skugga) och lägga stenar i så får de landdel där typ. :P Gah, tusen frågor…
Vilken art är det du vill ha?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Så långt har jag inte kommit. Men någon landssköldpadda iallafall, funderar på typ grekisk landsköldpadda.
Tänk på att inte alla landskölppaddor ska ha en vattendel. Vill du ha en vattendel så finns det lämpligare arter som gulbukade vattensköldpaddor (de är uppe en del på land) och boxsköldpaddor.
vill du ha ett helt rum skulle jag inreda rummet som ett våtrum, sen finns det färdiggjutna plastdammar att använda som vattendel, det är ju bara att bygga upp ett berg runt vattendelen med bottensubstratet.
Tänk dock på att sköldpaddor gräver ner sig ibland, så jag skulle inreda med stenlagda stigar.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Just det ja! Det tänkte jag inte på. Jag har inte hunnit sätta mig in i vilken art som passar mig bäst ännu, dröjer ett tag innan jag ska köpa sköldpaddor iallafall.
Tack för tipset om våtrum, det är något liknande jag tänkt mig. Jadå, det har jag koll på. :)
Jag har dock aldrig hört om någon som har så många sköldpaddor ihop, tror du det funkar?
Det beror mycket på vilken art du väljer.
Hej!
Hemma hos oss bor stora grupper sköldpaddor. Vi har ryska stäppsköldpaddor, just nu 13 vuxna sköldpaddor plus massa små sköldpaddsungar.
Vi har även 6 leopardsköldpaddor tillsammans.
Vill man se hur våra djur bor så kan man titta på våra hemsidor. Vi trivs väldigt bra med våra djur och de trivs väldigt bra tillsammans. Så det finns stora grupper sköldpaddor i sverige, det finns på flera ställen än hemma hos oss :) Hur stort man behöver ha beror på hur stora djuren är och blir. Man kan dock aldrig ha för stort :)
Vi har landsköldpaddor och de ska inte ha vattendel utan enbart ett litet bad i lämplig storlek beroende på hur stora djuren är.
www.skoldpadda.n.nu - Ryska stäppsköldpaddor
www.leopardskoldpadda.n.nu - Leopardsköldpaddor
#6 du har det så fint och det är så kul att gå in på din hemsida och titta ibland.och min dröm är ju fortfarande att få ha en leopardpadda.Dina är så vackra,har dock aldrig sett leopardsköldpaddan i verkligheten men den har ju ett otroligt vackert skal.Hur är de för övrigt?? jag har ju grekiska.Skiljer det mycket på dem i skötsel mm.Vore intressant att höra.
Nakenkatt;
Leoparder är väldigt vackra. Våra leoparder har väldigt olika personlighet. Den stora hanen är väldigt aktiv och går mycket. De resterande är ganska lugna och solar mycket. Skötseln är ganska lik ryssarnas, fast de ska ha ordentligt varm hela året. De dvalar inte.
Jag har haft några greker här en kort tid och de var väldigt lugna och passiva om man jämför med våra ryssar. Antingen var deras personlighet så eller så är greker betydligt lugnare än ryssar :)
Om du hittar en söt liten leopardunge så kanske du kan få köpa en om du använder din snällaste blick och säger snäääälllla :)
om man skulle ha en leopard måste den då vara ensam.jag har också ett litet växthus och hage i trädgården på sommaren.Eller måste den ha eget.
monstermash:
Vi kan eventuellt tänka oss att sälja en hel grupp vuxna landsköldpaddor om de rätta förutsättningarna finns.
ryssar:
Vi upplever inte våra grekiska som lugna och passiva. Sköldpaddornas beteende styrs mycket av miljö, ljus och temperatur och i vilken kondition dom är.
#6 - Vad kul att läsa att du har så många ihop! Dina burar är ju helt fantastiska, precis så hade jag tänkt mig inneburen. Uteburarna var med riktigt nice!
#10 - Tack för erbjudandet! Det dröjer dock 1-2 år innan det blir verklighet för mig.
P-A: Min erfarenhet av de greker som "passerat" genom oss har varit lugnare än vad våra ryssar är. De har haft samma lysen och förutsättningar som de greker som varit här tillfälligt. Att de varit lugnare kan ju bero på att just de djuren haft en lugn personlighet, eller att de inte varit hos oss så lång tid. Med passiv menar jag inte att de enbart ligger stilla,men i jämförelse med våra ryssar som klättrar,gräver och far omkring så upplevde vi grekerna som lugnare, och i vissa fall kanske smidigare ;)
Jag upplever att även våra leopardsköldpaddor är betydligt lugnare än vad de ryssar som vi har är.