Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettallmänt
Läst 1484 ggr
[akumas7]
2013-04-18 20:33
0

Importer

Hej Hej.

Jag har funderat en del på det här med reptiler, och jag har märkt att just i sverige så finns det inte en så stor variation och vissa färger värkar vara svåra att få tag på? Jag kollade just på Snake Bites på youtube. Jag älskar den serien, men kan tycka att de har lite små terrarier till sina stora ormar, men e det laglit i USA så spelar det ju ingen roll. Min tanke var mer, hur skulle det vara att importera in djur som ormar, ädlor, små krokodildjur, sköldpaddor? Tänker att om man vet vilket djur man vill ha och djuret är lite svårare att få tag på så hinnar man ju plannera djuret mycket bätre, och det blir inte några spåntan köp. Men vad är reglerna? Måste man ha vissa licenser och intygg eller hur går det till?

Hällsningar

[Hildegrim]
2013-04-18 20:46
0

Med tanke på hur stora tyskarna är på reptiler så är det inte krångligare än att du kör dit och handlar djur. Du får max ta med fem stycken hem för eget bruk annars behöver du söka tillstånd. Och tänk på att vildfångade djur är lagliga där nere men i Sverige. Så det är viktigt att du ser till att djuren du handlar är lagliga att ta in i Sverige.

[akumas7]
2013-04-18 21:01
0

Jaha så det är inte svårare en så? Tack så mycket då vet jag det. Då kan man börja planera lite småt :) Men finns det någon viss djuraffär i tyskland som man kan åka till, eller någon speciel person? Jag vet ej vad jag ska leta efter riktigt, kan inte tyska :)

[Hildegrim]
2013-04-18 21:10
0

Du har ju världens största tropikmässa i Hamm några gånger per år (tror det är fyra gånger). Där kan du hitta i princip allt. Vill du vara säker på att få det du vill ha kan du förboka hos någon av säljarna.

Här är en bra köp- och säljssida för hela Europa (främst Tyskland). Där kan du leta djur inför mässorna. http://www.terraristik.com/

fluffis
2013-04-18 22:08
0

Vi diskuterade import inom EU för bara nån vecka sedan här i forumet, 

http://reptiler.ifokus.se/discussions/51596a768e0e744326000cee-massan-i-hamm-fragor

Om du vill importera från USA blir det betydligt krångligare och ofta ganska dyrt eftersom det inte är ett EU-land. Man måste ha en exportör i USA som skickar djuren. Sen måste du skaffa importtillstånd här i Sverige. Det kostar förstås en hel del har jag förstått 🙂 Jag har inte hört talas om någon som gjort detta (men det finns säkert) men däremot finns det de som importerat från USA till Tyskland och sen åkt till Tyskland och hämtat djuren. Det är inte bara kostnaden att tänka på utan det kan bli ganska krångligt med allt det praktiska. Man har ju läst en del dråpliga historier om hur det kan gå till 🙂

Chel-lina
2013-04-19 13:47
0

Hur är det om man flyger ner/pendlar ner till hamm? Kan man fortfarande ta med 5 st djur då eller gäller det bara bil?

fluffis
2013-04-19 16:37
0

Det är samma regler i tullen som gäller. Sen vet jag inte hur svåra flygbolagen är med att ha med reptiler. Om du kollar upp detta så får du gärna delge resultatet 🙂