Skaffa sköldpadda
Jag har tänkt mig att skaffa en sköldpadda vilken sort rekommenderar ni? Vill helst ha landsköldpadda hur stort behöver de?
De brukar säga att ryska stäppsköldpaddor och greker tillhör "nybörjarsköldpaddor".
Vilken sköldpadda som passar dig beror på vad du vill ha för egenskaper. De är lite olika. Ryssar är ofta väldigt aktiva, duktiga på att gräva och klättra. Så har man ryssar måste man göra en väldigt rymningssäker utehage om man ska ha den ute.
Hemma hos mig bor massor med ryssar i olika storlekar samt några leopardsköldpaddor. Har du några frågor och funderingar kring dessa arter så är du välkommen att höra av dig, så ska jag försöka svara så bra jag kan :)
De andra arterna är jag inte så bra på.
www.skoldpadda.n.nu är våran hemsida om ryssar
www.leopardskoldpadda.n.nu är våran hemsida om leoparder
mvh jenny
Jag läste nyligen en liknande fråga på ett engelskt forum.
En av de stora experterna rekommenderade Grekisk landsköldpadda (Testudo hermanni) och turkisk landsköldpadda (Testudo graeca ibera)
Vi har ungar av greksik landsköldpadda och vuxna turkiska.
Finns det någon mindre sort av landsköldpadda?
Det finns mindre landsköldpaddor men detta är inget som förekommer inom hobbyn. Vill man ha mindre sköldpaddor så får man börja kolla på vatten- och sumpsköldpaddor. Det finns bland annat en väldigt liten art som ska ha 50% land och 50% vatten. Annars vill dom flesta arter ha mer vatten än så.
De minsta landsköldpaddorna som brukar finnas att få tag på är ofta Testudo Horsfieldii (Ryska stäppsköldpadda) och Testudo Hermanni (Grekisk landsköldpadda). Den minsta landsköldpaddan är nog egyptisk landsköldpadda,men de brukar inte finnas till salu och ses nog dessutom som ganska svårskött för att den ska må bra.
Hos oss finns nu några små ryssar som kan tänka sig att flytta hemifrån om rätt hem dyker upp.
#5 har ändrade planer har fått ett akvarium men det är nog inte tillräckligt stort för sköldpadda så blir fiskar istället
Hur stort är akvariumet? Det finns några arter sköldpaddor som håller sig under 15 cm som och därmed inte kräver några jätte ytor.
112 liter, har inte fått det ännu dock men har måtten så ja
#8 Okej det är lite i minsta laget för någon vuxen sköldpadda. Minimimåtten för dom minsta arterna är 0,35 m² och 0,2 m höjd.
Men ditt nuvarande kar räcker nog ganska länge ifall du skulle köpa en unge.
#9 hmm har nog inte plats för större sedan så då kan jag ju inte behålla den när den blivit stor:(
Är du inte född 91?
Jo?
Jag förstår inte varför du inte skulle ha plats för ett så pass litet akvarium om du från början kollade på ännu större arter? Även i en liten etta borde det inte vara några problem?
Men men det är såklart upp till dig och jag vet inte hur du bor. Tycker bara det är lite skumt att du först tänker skaffa sköldpadda men ändå inte har plats för någon som är under 15 cm.
Jag har ju ett 112liters o det är det jag får plats m i nuläget (har lite taskigt möblerat) hur många liter behöver den då?
Är dålig på matte så du fåran berätta hur mkt liter det är #13
Vad gäller reptiler så utgår man inte ifrån liter utan ifrån mått. Så 0,35 m² (alltså minimimåtten) skulle t ex kunna vara 70x50 cm eller 90x40 cm.