Avliva foderdjur
Hej!
Brukar inte hålla till här då jag inte har några reptiler men tror att ni kanske kan hjälpa mej med en fråga, tror dessutom att risken att någon blir stött här inne är minst :)
Jag har tidigare fött upp fodermöss till illrarna men la ner det när ingen ville avliva dom åt mej längre, från början var det en kille som kom och gasade dom.
Så till frågan; Hur avlivar ni era bepälsade foderdjur? Vad är fördelarna respektive nackdelarna?
Jag har kollat runt tidigare på olika metoder men känner inte att jag fått koll på det i praktiken, borde helt enkelt lärt mej av killen jag nämde ovan men jag är lite mesig.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Jag tycker att det är enklast att lägga musen i en bajspåse och svinga snabbt mot en bordskant = stendöd mus och inget blod, möjligtvis nån droppe ur nosen men annars snabbt och fläckfritt.
Jag har inga foderdjur själv och jag är glad att jag slipper att avliva dem. Jag har funderat lite på att skaffa och har då trillat över lite info. Jordbruksverket har en lista över vad de tycker är okej eller inte. http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001087/2008-069.pdf. Kolla på sidan 23. I princip är det slag mot huvudet, gasning med koldioxid eller huvudskott som gäller om man inte har tillgång till narkosmedel eller dylikt. När det gäller slag mot huvudet ska gnagare väga högst 1 kg och när det gäller gasning med koldioxid så ska gnagare vara äldre än 10 dagar. Det är så jag har tolkat det men jag har ingen erfarenhet. Hoppas någon fler vill dela sina erfarenheter.
Är det möss vi talar om? I sådana fall är halsdislokation väldigt enkelt, men det krävs förstås att man klarar av att göra det rent psykiskt. Fysiskt är det lätt, och det tar bara en sekund, men är man tveksam eller "mesig" är det bättre att överlåta avlivningen till någon annan.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Bara för att ingen ska få någon dum idé, så beror avlivningsmetoden helt på vilken mängd vi pratar om.
Pratar vi att ni ska avliva fler än ett fåtal så får ni inte slå ihjäl dom!
Och absolut inte lägga dom i en påse och slå, då du inte kan garantera hur den ligger.
Finns många exempel på när slag inte funkar som man vill, även dom erfarna misslyckas med detta.
Bästa metoden för avlivning på djur under 1kg är Koldioxid.
Den du köper till en Sodastreamer funkar för detta ändamål.
Annars så kan man skaffa AGAs koldioxid svets gas, billigt och bra om man ska avliva i större antal.
Annars tar ni ett redigt tag i svansen och svingar så att huvudet och inte hela djuret slår i en kant på en bräda exempel.

Köper ju oftast mitt fryst i stor pack, men händer ju att jag får nåt levande emellanåt å då tar jag ett stadigt tag i svansen å slår en snabb hård sving ner i en hård sten el brädkant, Då har dom ingen chans att såras å lida!
Hur gör man i praktiken när man gasar ihjäl med koldioxid?
Så här fungerar det med Koldioxid:
Du lägger djuren (under 1kg per djur) i en låda anpassad för antalet.
Alltså inte 50 djur i en liten låda, utan 50 djur i en väldigt stor låda så att dom har plats och inte bildar en hög.
Gasar i koldioxiden, sakta i början och sen mer för att dom inte ska få panik och hamna i chock.
Sen somnar dom in lugnt och stilla.
Man brukar låta dom ligga ett litet tag, upp till 30-60min max för att sedan läggas i påse eller liknande innan man lägger dom i frysen.
Jag har läst lite noggrannare i det här dokumentet (men det kanske finns ytterligare info på annat ställe?) och jag hittar inget om att djuret måste väga höst 1 kilo vid gasning. Däremot vid slag mot huvudet gäller det att kaniner, gnagare, tamillrar, kräldjur, groddjur samt övriga fåglar ska väga höst 1 kg.
Det som står vid gasning med koldioxid är att
"Minkar och rävar samt gnagare äldre än 10 dagar får avlivas med koldioxid enligt nedan.
Utrymmet där djuren exponeras för gasen ska vara konstruerat så att djuren inte skadas. Visuell inspektion av djuren ska kunna ske under avlivningen.
Avlivning med gas ska ske på ett sådant sätt att alla djur snabbt blir medvetslösa och därefter dör.
Djuren ska stanna i utrymmet till dess de dött.
Vid avlivning med koldioxid ska djuren utsättas för en koldioxidhalt om minst 80 volymprocent. Koldioxidhalten i utrymmet ska kunna mätas vid behov."
Humi: Jag är nyfiken på varför man brukar låta dem ligga i 30-60 min efteråt.
Sen undrar jag även hur man mäter koldioxidhalten. Antar att det finns ett instrument för det?
Det är jag som yrar! Djuren får väga över 1kg!
Och man får inte slå ihjäl ett djur på över 1kg.
För att försäkra att djuret är dött så brukar många låta dom ligga.
Jag brukar köra in gas och sen vänta tills dom ser döda ut och vänta lite för att sen kolla på dom ifall dom lever.
Tar upp en och kolla om han kommer tillbaka i liv eller ej.
Att mäta halten kan man göra med ett instrument vad jag vet, är inte helt säker på vad det heter.
Okej. Kan man vara säker på att de är döda redan efter några minuter? Jag har sett folk öppna och ta hand om gnagarna redan då.
Jag googlade lite snabbt och hittade en mätare på Medistore för 3495 kr. Lite mycket pengar om man dödar några gnagare på fritiden sådär :)