Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettsköldpaddor
Läst 5112 ggr
vican8
2

Mat till vattensköldpadda?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Min mammas väninna är sjuk och hon vill sälja sin vattensköldpadda till mig men jag vet knappt något!! Hon har ett akvarie som följer med och jag har fattat mycket av skötsel och akvariedelen men maten är fortfarande ett stort frågeräcken! 🤔

har läst att man kan ge animalisk(?) mat och grönsaker, frukt och nerblötad hund och kattmat? 

Vad ger ni era sköldpaddor?

Hur ofta?

Vilken slags hund/kattmat använder ni?

Något mer tillskott kanske?

Vill att han ska trivas som en prins när han kommer!! ❤️Bild hittad på agria.se

VildaVittra
0

Vilken art är det på paddan (är det samma art som på bilden?) och hur gammal är den?

För vad de ska äta ändrar sig under deras liv.

Jag blandar väldigt vad jag ger mina, man får hålla koll på hullet. Sen finns det sköldpaddspellets att köpa i zoohandeln (kolla dock utgångsdatum, hittat burkar som gått ut 10 år tidigare).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

nakenkatt
0

köper också pellets i zoo butik.men ger också ibland,en räka,en kräftstjärt,en bit fiskbulle,kokt fisk tex.ja de lägger lätt på sig.Min är en hittesköldpadda som var liten och ynklig.Hon är idag dubbelt så stor och ganska så knubbig.helt galen i mat.

vican8
0

han är en gulöradsköldpadda på 10 år :-)

VildaVittra
0

Då ska hon ha animalier, men även relativt mycket grönsaker, dock kan de vara kinkiga på att äta grönsaker om de inte ätit det förut. Plocka lite maskrosor i vår och testa, samt ekologiska grönsaker från affären.

Sötvattenfisk är bra, men ha en bas att sköldpaddspellets tills du läst på ordentligt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vican8
0

Tack så mycket! Ska nog då börja med sköldpaddspellets först då :)

vican8
0

Hur ofta ska jag ge honom? :)

VildaVittra
0

Det beror lite på personligheten. Vissa exemplar blir kräsna om de får mat för ofta. Jag brukar ge mina varannan till var tredje dag.

Håll koll på hullet så ska det nog gå bra.

nakenkatt
0

jag ger min varje dag,men det skulle nog räcka med varannan.Hon blir alldeles tokig när jag kommer in i rummet,svårt att motstå.men hon får ganska små portioner istället.

vican8
0

Aa okej! tack för svar!😃

vican8
0

Oops!! Jag tog fel det är en rödörad såg jag idag när vi hämtade honom! 🤐

VildaVittra
0

Samma kostråd, så det var ingen fara. Lycka till nu!

vican8
0

tack så mkt! en sista fråga: ska man släcka hans lampa på kvällen?

VildaVittra
0

Ja, då ska han sova han med.

vican8
0

ja okej! ville bara vara säker :-)