Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 2793 ggr
WesthKiowas
0

En dum fråga....

som jag har funderat på ett bra tag.

Vad betyder siffrorna framför artnamnen på ormarna? Det kan ju stå 2.3 Sinaloamjölksnok eller 2.4 Kalifornisk kungssnok.

Jag fattar verkligen inget av det där och undrar vad de betyder?

Supertacksam för svar!

/Camilla

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

AndreasS
2

Nedan ser du lite exempel som förtydligar.

Om någon skriver att de har 1.0 skäggagam så betyder det att de har en skäggagamshane.

Om någon skriver att de har 0.1 leopardgecko så betyder det att de har en leopardgeckohona.

Om någon skriver att de har 0.0.1 dabbagam så betyder det att de har en daggagam av obestämt kön.

Om någon skriver att de har 2.10.6 rutpyton så betyder det att de har två rutpytonhanar, tio rutpytonhonor och sex rutpyton av obestämt kön.

När det gäller de med obestämt kön brukar det handla om nyfödda djur som ännu inte kunnat könsbestämts, men det kan även handla om vuxna djur.
Har man inga djur av obestämt kön, anger man inte den tredje siffran utan då räcker det ju med att använda siffrorna för hona och hane.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

WesthKiowas
0

Ja ha, var det så enkelt! Tänk vad man får lära sig! Tusen tack för svaret.

Trodde det var någon skum genetisk kod:)

/Camilla

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

[peter54]
1

Man bör vara försiktig med att antyda det där med 0.0.1 ofta innebär juvenil eftersom det fortfarande råder total missuppfattning hos många just i den frågan.

Uttrycket 0.0.1 betyder ALLTID en individ av okänt kön oavsett ålder, men eftersom man så ofta pratar om att det oftast handlar om en juvenil har missuppfattningen att det faktisk betyder "en juvenil" blivit en vida spridd uppfattning som är svår att ta död på.

Bebaaan
0

Så 1.1 är en hane och en hona?

fluffis
0

Ja.