Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettfoder
Läst 4906 ggr
[SleepingBeauty]
0

Hur avlivar man kackerlackor?

Som rubriken lyder, hur avlivar man kackerlackor på bästa vis? Och nej, jag kan inte mata med levande.

pontussigge
0

Släng in dom ifrysen borde funka

simma lungt //PONTUSSIGGE

Lamina
1

#1 Det är väl ändå djurplågeri?

Kan man inte avliva insekter med koldioxid på samma sätt som man gör med däggdjur?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Westman73
0

vad ska du mata?

NiklasTyreso
0

Ställer du ut deras behållare på balkongen när det är frost då fryser de ihjäl.

[peter54]
1

#0 Det borde väl gå med eter som man använder för att avliva insekter för samlingar. I brist på ren eter kan man använda startgas, den innehåller i huvudsak eter. Gasen är mycket flyktig och jag tror inte att något kan bli kvar i kackerlackorna.

Frysning känns inte okej tycker jag. Då skulle jag nog hellre välja någon form av mekanisk avlivning. Det tar lång tid att avliva insekter med koldioxid.

Frågan borde istället vara - hur ska du få ödlan som ska äta kackerlackorna att reagera på dem när de är döda?

[SleepingBeauty]
0

#3 Det är en afrikansk igelkott som ska äta kackerlackorna.

Försökte ursprungligen ställa frågan på igelkott.ifokus men det gick inte att posta där av någon anledning.

[peter54]
0

#6 Jaha, det var ju inte så lätt att räkna ut på reptiler Glad

venom72
2

bryt huvudet av dom då dör dom ju fort låter brutalt men dom dör ju direkt

Det är bättre att bli hatad för vad man är, än att bli älskad för vad man inte är.

[peter54]
1

Om h*n inte kan mata igelkotten med levande kackerlackor är det väl lika osannolikt att h*n kan avliva dem så?

Johanon
1

jag fatttar inte varför man ens ska avliva dom till att börja med

[peter54]
0

#10 Det är en helt annan diskussion - den om varför man skaffar ett djur som man inte klarar av att ge mat till.

Flört

Johanon
1

jo det klart, men jag menar, en igelkott måste väl inte ha dött? Och kackerlackor och insekter kan man ju ge levande

[peter54]
0

#12 Om jag förstått saken rätt, så handlar det om att trådskaparen tycker att det är obehagligt att ge levande foderdjur till sin igelkott och därför undrar hur h*n på bästa sätt kan avliva kackerlackorna.

[RoxannaH]
0

#12 Sen har dem ju satt upp en rekommendation om att mata med död föda i den upplaga det går, för att förhindra onödigt lidande för foderdjur. Glad

Jag skulle inte vilja ha ett djur som måste mata med levande foderdjur. Usch. Får rysningar när jag tänker på det.

RobinF
0

Jag trampade ihjäl dem när jag jobbade på en djurpark, den jäkeln kröp ner i vadarstövlarna, sen skulle man traska omkring bland kajmaner, så det va antingen han eller jag. haha

That's a cat...Not a horse.

[peter54]
0

#14 Insektsätande djur oavsett slag, reagerar ofta på rörelse och då fungerar det inte att mata med döda kackerlackor eller syrsor.

[RC1393]
1

#16 Matar man dem för hand och gör så att det verkar som om insekten rör sig så är det inga problem🙂 Matar själv med döda insekter ibland, har 12mil till djuraffären och vintertid går det inte att köpa per post, så då får min frystorkat i stället för färsk mat så att säga 😉

[Tilde]
0

Vi matar alltid med levande insekter, tycker inte det är djurplågeri då jag inte ser insekter som djur (för mig är insekter långt under djur). 😛 Vet inte hur man normalt "avlivar" insekter annars… Men de borde dö snabbt av kyla.

[peter54]
1

#18 Va? Allt levande som inte tilhör floran måste väl tillhöra faunan?

🤫

[Tilde]
0

#19 Jo men jag ser dem som lägre stående, eller vad man ska säga. :P Tror inte de har känslor på samma sätt..

[peter54]
1

De flesta djur är lägre stående, men de är djur för det. Tänk exempelvis på alla bakterier, encelliga djur, alla kvalsterdjur. Det finns enormt mycket fler såna djur än däggdjur, fåglar, fiskar och herptiler. Men djur är de likväl, lågt stående eller ej. Inte kan du väl mena att för att bli betraktat som djur måste det ha känslor?

[Tilde]
0

#21 Ja jag sa inte det heller. Jag sa att jag SER dem inte som djur. Såklart är de det, men i mina ögon så har insekter en egen "grupp".