Vill ha tips på reptil
Är helt ny på reptiler men funderingar och nyfikenheten har alltid funnits där. Nu har jag ett akvarium som är tomt. Måtten är 101*41*50 (LDH). Funderat lite på kartsköldpaddor men hört att dem är tråkiga och bitska. Då bomba mig med tips på olika reptiler dock ej några som äter möss/råttor. Men insekter går bra :)
MVH Erika :)

Blir svårt att hitta nån art som kan passa i det lilla akvariet tyvärr..Skulle kunna vara mysksköldpaddor, åtminstone ungdjur.. Annars skulle du kunna ha grodor i..Prakthornspadda tex.. kanske klockgrodor..

Okej, om man har det som ett terrarium då? Kanske geckoödlor?
MVH Erika :)
Leopardgeckos tänker jag såklart direkt på. 🙂 De är trevliga och lättskötta och funkar bra i ett begagnat akvarium då de inte kan klättra på glas, så man kan ha öppet upptill och behöver därmed inte krångla med ventilationshål.

Problemet är i första hand storleken..En leos blir runt 20cm å e inte säker på att dom måtten är godkända enligt L80.
Minsta tillåtna storlek för marklevande ödlor är 0,36 kvadratmeter och det akvariet blir ju 0,41 enligt mina uträkningar. Så storleken räcker till. 🙂
För marklevande ödlor 21-30 cm menar jag ju såklart… 🤪

ok.. ja, då klarar det precis minimi kraven i alla fall! :)