Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettamfibier
Läst 4306 ggr
sallad
0

Salamanderyngel!

Hej! Igår när jag skulle mata salamandrarna så hittade jag 2st minismå salamandrar på kanske 1-1.5cm. Jag blev överlycklig och tog fram en petbox på 10L, jag tog lite vatten från stora akvariet och lite grus. Jag hittade totalt 2st små bebisar. jag trodde inte att dom skulle lägga ägg utan dvalning, men föräldrarna verkar ju trivas! Frågan är bara vad jag ska göra nu. Eventuellt foder jag har hemma är: Svarta mygglarver (Frysta), Små metmaskar (har en metmask odling i garaget) och en drös med guppy yngel. Vattenivån är 4cm och jag ha stoppat i liten stenar och växter. :) Är detta ett bra tillfälligt hem? Eller ska jag stoppa dom i 60l akvariet med guppysarna? Tacksam för svar!

-Rasmus 🌈

NiklasTyreso
0

Grattis!

Bra att du separerade ungarna från föräldrarna så de inte blir uppätna.

Mata med samma mat som föräldrarna, men i mindre storlekar.

sallad
0

Ena ynglet slukade en mygglarv tidigare! :) Får pröva mata med små metmaskar sedan också…

-Rasmus 🌈

[jaxwire]
0

Har du ingen bild på ungarna? =)

sallad
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ena ynglet. :)

-Rasmus 🌈

sallad
1

Mamman underifrån!

-Rasmus 🌈

sallad
1

Pappan..

-Rasmus 🌈

Littlem
0

Oj va skoj, grattis!

[yellowstreet]
0

Grattis :)

[jaxwire]
0

#4 Vilken gullig en =)

[RoxannaH]
0

Grattis Glad

sallad
0

Jag har tyvärr bara hittat 2st, men ska hålla koll ifall det kommer fler ägg. :)

-Rasmus 🌈

lelli
0

Hej . vet att tråden är lite gammal. men undrar hur det gått med dina yngel? jag har själv fått två små, har dock inte tagit bort dem utan de är kvar i samma kar som föräldrarna, eldbukssalamandrar. Har sett att de har ätit vita mygglarver iaf.

sallad
2

#12 Jag stoppade över dom till föräldrarna, en tappade "öronen" och fick upp på land. En dag var den bara borta. :s Men jag upptäcker nya yngel hela tiden, så föräldrarna mår finfint trots vattnets "höga" temperatur. :) Senast såg jag en liten på några få millimeter!

-Rasmus 🌈