Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: sköldpaddor
Läst 1084 ggr
Blue_Ice
0

Hjälp ang kärrsköldpadda

Hej och ny här på forumet. Igår hämtade vi hem en liten ca 2-3årig kärrsköldpadda på ca 7cm. Fick med ett akvarium med endast två större stenar, finkornigt grus nå snäckskal. Dom tidigare ägarna hade köpt honom i en djuraffär för 2årsen. Han är pigg och super snäll. Men nu till min fråga han har som grönt på sitt skal ser ut och luktar som alger… tror inte dom höll efter akvariet så noga då det var barnens djur och kom skötte den själv:-( vad kan jag göra med skalet ? Ska köpa en sån där kalk padda och stoppa in tror han kan behöva det. Han har ingen pump eller doppvärmare. Dom så att han inte behöver det är det sant? Han ömsar skin just nu men som sagt väldigt social. Har gjort som dom och satt en lampa alldeles intil. Som lyser upp räcker det? Så har han alltså levt i 2år. Jag älskar den lille och vill hans bästa så kom gärna med förslag om nått skulle behöva ändras. Tacksam för all hjälp!

Wassago
0

Hej och välkommen! :)

Ang algerna på skalet så är det inte helt ovanligt, specellt om den gått i lite halvtaskigt stillastående vatten! Det kan du lätt ta bort med en vanlig disksvamp som du "skrubbar" skalet med! Nu framgår det inte vilken art du har.. men det är viktigt att vattnet är friskt och håller rätt temperatur! Så både pump och doppvärmare kan nog behövas! Belysning är åxå viktigt! UV-ljus är ett måste för att din padda skall få leva ett gott liv! Även en värmespot där paddan kan ligga och "sola" samt torka ordentligt emellan varven är viktigt! Tänk åxå på att kärrsköldpaddor har ett mycket större behov av land än rena vattensköldpaddor! Ang "kalkpaddan" vet jag inte hur effektiva dom är..Skulle nog hellre satsa på ett bra kalk och vitamin pulver som du strör över maten! :) Har jag missat nåt el du har fler frågor så får du stöta på! :)

Blue_Ice
1

Tack så jätte mkt för utförligt svar. Tror det är en liten reeves padda jag har:-) Ska imorgon till djuraffären och fixa allt jag behöver nu ska den få skeva och må bra hos mig resten av sitt liv. Kommer ev med fler frågor senare:-)

barkskog
1

Många betonar vikten av UV-strålning och värmestrålning. Något som är minst lika viktigt är det synliga ljuset.

Utomhus ligger belysningsstyrkan på över 100.000 lux. Om man har t ex ett UV-rör + en värmelampa kommer man upp i storleksnivån 1000 lux, UV-rör är ingen bra ljuskälla om man ser till belysningsstyrka. Bästa lösningen på detta är en kombinerad UV-/värmelampa till solplatsen + dagsljusrör för att ge synligt ljus.