Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 4354 ggr
Wellcraft
0

Val av ödla

Hej!

undrar lite ang. ödlor

Aldrig ägt reptil innan men har mycket kunnigt folk runtomkring mig bl.a faster som jobbar på tropicarium med reptiler, vill ej ha leopardgeckos eller skäggagam utan söker något mer unikt.

Funderat på kragagam, (bandad)dabbagam, krokodilskink eller rödhuvad agam.

Jag är helt ny när det gäller reptiler(ska läsa på som sjutton när jag väl hittat min art), så tyck inte att jag är helt blåst i bollen om jag råkar nämna något som är helt fel :)

Men jag undrar om det går att ha akvarium som terrarium till samtliga ödlor? Ifall man sätter uv-lampa, värmematta osv.

Eller måste man ha ett slutet terrarium? Vilka mått på habitat kräver samtliga arter (förstår mig ej på jordbruksverketsmått) och vilken är den mest lättskötta och allmänt trevligast?

Har många frågor så svar uppskattas!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Humi
0

Hej du! Ja, du kan använda ett akvarium. Men! Det ska hålla måtten vilket kan bli svårt för vissa ödlearter. Har du ett akvarium som är 120cm X 60cm (LxB) så tar du 1,2x0,6 Så får du ut kvm. I detta fallet så blir kvm 0,72 vilket funkar för vissa arter. Men tänk även på att höjden måste finnas! På L80 står det minsta tillåtna höjd :)

Wassago
0

Som ovan säger så KAN man använda akvarium, men generellt sett så är det inte det bästa alternativet varken för reptilen eller dej vid skötsel och hantering! Dom arter du nämt, ex kragagamerna blir ju ganska stora och är dessutom hanska nervösa av sej vilket gör att det kan bli svårt att finna ett akvarium som passar plus att alla ödlor ser rörelser och sånt som kommer ovanifrån som ett hot.. vilket du måste göra om du skall ha ett akvarium… Dabbagamer skulle jag kunna rekommendera som första ödla.. även Agama agama "Vanlig agam" som den kallades förr, den som du troligen refererar till som Rödhuvad agam. Sen finns det ju en mängd trevliga geckon utöver Leosen som du inte ville ha..Du har ju de olika daggeckona samt tex Tokayen (Som visserligen är en elak sort som gärna bits) men som är väldigt vacker och lättskött i övrigt! :) Ökenleguan är åxå en vacker, lättskött art som blir ganska lagom stor och ofta lugn å trevlig att handskas med!

Wellcraft
0

Tack för svaren!

Lutar starkt åt dabbagam, träffade en sån när jag praktiserade med faster på tropicarium i två veckor, mycket trevlig men piskades gärna med svansen.

dessa två färger är jag i huvudsak intresserad av

http://zoostar.org/uploads/465156.jpg

http://www.apus.ru/im.xp/049050053048056056053048049.jpg

är de svåra att få tag på? vad brukar priset ligga på?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Westman73
1

pris beror mycket av vilken av dom du vill ha.

finns flera arter av dabbagam