Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: ormar
Läst 2836 ggr
fluffis
2

Oranga råttsnokar, albino

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina oranga råttsnokar från 2011 äter och växer som hästar 🙂

De har färgat ut mycket redan och blivit mer och mer täcka av orange färg. Här är bilder från våren 2012:

Man ser att honan har mycket mer mönster än hanen. Först ut är hanen.

fluffis
1

Här är honan:

fluffis
1

Här är hanen i september 2012. Nästan helt orange 🙂

fluffis
1

Honan i september 2012. Mönster finns men färgen är mer intensiv.

fluffis
1

Här är hanen för någon vecka sedan.

fluffis
1

Jag fotade även honan samtidigt men hon låg så nära taket att det var svårt att få en bra bild.

[peter54]
0

Fina rossalleni. De har svart pupill, hur kan de då vara albino?

fluffis
0

Jag tycker också att pupillerna inte är tillräckligt röda men de är mer vinröda. Lite mystiskt är det.

Wassago
0

Du som håller på mycket med de amerikanska råttsnokarna fluffis kan väl skriva en liten artikel om just dom? Vore ju jättekul att få läsa! ;) Du kunde ju ta de du har, svart, gul å rossallenin!! :)

Nitra98
0

Jättefina! 🙂

fluffis
1

#9 Tack 🙂

#8 Det är möjligt. Ska det vara lite som ett skötselråd eller hur vill du ha det vinklat? Har du något exempel på artikel som kan efterliknas?

[peter54]
1

#10 Börja med att läsa dem som finns här på sajten 🙂

Wassago
0

Du kunde ta upp lite om släktet, vad som kännetecknar dom, antal underarter, dersa naturliga habitat, utbredningsområde mm, sen skötsel, temperaturer, storlek mm.. Å som peter skriver, kolla lite hur de artiklar som redan finns här å ha som "mall" kanske! Kombinerat med lite bilder på originalfärgade djur å sen kanske på några morfer..Så intresset för dessa vackra, lättskötta å intressanta ormar kanske kan få vakna till hos folk! :)

fluffis
1

Jag ska klura lite på det så får vi se sen när det är lite lugnare hos mig. Påminn mig gärna om en eller två månader 🙂

Wassago
0

Ska försöka! :)

Wassago
0

Den här köpte jag som en gul råttsnokshane men nog måste det väl vara en orange??

[peter54]
1

#15 Det kan vara en rossalleni, definitivt inte en gul, men den är lite blek i färgen, så min första gissning blir nog att det kan vara en mix mellan orange och gul. Lite väl tydliga linjer också för att vara "pure" rossalleni.

Jag födde upp rossar i slutet av 80-talet och de jag hade var helt utan linjer, däremot kunde man skönja "ungdomsfläckarna" på en av mina vuxna honor.

Wassago
0

Ok.. e väl åxå vad jag misstänker..Men den e trevlig i alla fall! :)

fluffis
1

Jag gissar också på en mix, men som sagt, spana in tungan när du får tillfälle 🙂

Wassago
0

Ska jag göra Fluffis! :)