Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettfoder
Läst 5209 ggr
[Ai-chan]
0

Pinkisar

Undrar hur ni tar ihjäl pinkisar? Bästa smärtfria avlivningsmetod?

Nu vet jag inte om man får diskuttera sånt här, då får ni ta bort detta inlägg.

[RoxannaH]
0

Ta en sked och smäll till i huvudet på den, de är så känsliga så de dör lätt. :)

theraphosa
0

Om jag inte miss-minner mig så får man enligt lag inte avliva djur hur som hällst. Men folk gör ju de ändå. 

Vissa lägger in pinkisarna i frysen levande, tycker de låter plågsamt så ett slag mot huvudet är vell att rekomendera. Fast de blir kanske lite smetigt, för om man avlivar ett djur på de viset vill man ju vara säker på att den facktist är död liksom… Vissa lägger djuret i en påse och drämmer in i väggen, vet ej hur "hel" den är efter de.

[RoxannaH]
0

#2 Det beror helt på hur hårt man slår. Man kan ju lägga den i en påse och knocka till den sen, så det inte blir "grisigt" överallt, om man nu skulle ha slagit för hårt. Det enda jag hört är att man inte ska utsätta dem för smärta innan de dör. Så det ska gå snabbt och smärtfritt. Men sedan vet jag inte. Ska luska vidare i detta.

[akumas7]
0

kan man inte koka upp vatten och sedan läga i dom? Fast då blir de ju i och för sig kokta och kanske inte lika nyttiga?

Hanna
11

#4 Det är väl ändå djurplågeri..

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[akumas7]
0

Är det? man gör ju så när man tex ska äta humer. Då tar man den levande olch läger i grytan… Men om det är djurplågeri ska jag självklart inte göra så! trode bara att det var okej för har sätt det praktiseras ofta. kompisar som vill bli av med fiskar tex (akvarie fiskar) kokar igel dom . Ska tillägas att då är vattnet på 100grader så djuren dör ögenblikligen de kommer i… men har aldrig gjort det själv!

theraphosa
0

#4 äter ex ormar kokta pinkisar? Mina skulle nog bli lite förbryllade om de kom en kokt pinkie på pincetten. Men jag vet inte, de kanske går. Sen kan jag tycka att de är ganska plågsamt, då kan man lika gärna lägga dem i frysen.

[akumas7]
0

okej, tycker bara att det är så hemskt att slå igel dom, men om det är värre att koka så ska jag självklart inte göra det. Men det kanske e bäst att bara köpa färdigfrysta i djuraffären.

RobinF
0

Att koka pinkisar är som att koka akvariefisk… extremt plågsamt då dem kan överleva kokande vatten i flera sekunder!

That's a cat...Not a horse.

[peter54]
3

Ett litet slagl är allt som behövs, pinkies dör fruktansvärt lätt och det måste vara den mest omedelbara avlivningsmetoden.

Koka pinkisar låter riktigt makabert och dessutom faller antagligen huden av om man gör så.

Jag har vi något tillfälle råkat tina frysta möss i för varmt vatten och då släpper huden.

[dynamitella]
6

Lite OT.

Att koka levande fisk är strikt förbjudet. Så att koka pinkisar vore tio gånger värre. Hummer bör man inte heller koka levande.

Det är bara människor utan empati och utbildning som håller på med sånt. Det är så enkelt att krossa huvudet på djuret så att det dör ögonblickligen. Varför koka levande?

Instämmer med att stadigt slag mot huvudet är effektivast och humanast. Exempelvis med en mindre hammare eller stor sked.

[akumas7]
0

Tack så mycket för era svar, ne jag är inte empati lös (jag tror inte häller att ni tror det) jag är bara oerfaren och vet inte hur saker och ting fungerar. Men nu vet jag att man ska slå i huvudet på djuren för snabbast avlivning och om jag skulle praktisera egen avlivning här hema (för foder djur då) så kommer jag att slå dom i huvudet. Det är mycket bra att veta då jag antagligen kommer att ha en del djur i framtiden.

DaniPoo
0

Lägg djuret mot en plan yta lägg något hårt mot nacken (mat-tången tex) tryck till ordentligt och snabbt. Dem rycker till några gånger sen är det över. en penna funkar bra på pinkisar.

Humi
0

Märkte att ingen har frågat det än, hur många djur är det vi pratar om? Det gäller olika regler beroende på antal som ska avlivas.

RobinF
1

enstaka individer=slag mot huvud

större mängder=C02

That's a cat...Not a horse.

DaniPoo
1

Att avla råttor för foder har jag i stort sätt lagt av med helt eftersom att de är så mysiga husdjur. Jag har börjat avla råttor för husdjur istället haha. Älskar de små liven. De är så sociala och intelligenta. Blir dyrt att köpa frysta foderdjur, men kan är trött på att avliva de små liven. Dock vet jag att jag fortfarande stödjer folk som avlivar djur när jag köper frysta från djuraffär, men jag slipper göra det själv.

fluffis
1

Riktigt så enkelt är det inte. Denna fråga handlar ju om pinkisar och man får inte använda koldioxid på gnagare som är yngre än 10 dagar. Vi hade en tråd om detta för en månad sen. http://reptiler.ifokus.se/discussions/5101172cd4ebea68b201d34d-avliva-foderdjur?discussions-6