Salamander och groda?
Kan man ha salamandrar och grodor i samma akvarium/terrarium? Akvariet rymmer 180 liter 100*40*50 cm.
MVH Erika :)
Jag rekommenderar det inte.
Jag kan ingenting om att hålla grodor, men salamandrar kan vara riktigt våldsamma, även mot sina artfränder (även dom fredliga arterna). Salamandrar är inte sociala djur och kräver inte sällskap av en artfrände, samt att dom är oftast ganska så territoriella, så dom får knappast något utbyte av en groda heller.
Djuren kan skada varandra, mobba varandra och i vissa fall (beroende på art) även äta varandra eller varandras lemmar. Dom kan vantrivas så pass med sitt sällskap att dom slutar äta och svälter sig själva. Jag har hört om fall där det har gått bra att ha grodor och salamandrar ihop, men det är bara historier och aldrig något jag har sett eller bevittnat själv.
Något att tänka på om du tänker försöka ha grodor och salamandrar ihop är att välja två arter med lika levnadsförhållanden. Japansk och kinesisk eldbukssalamander vill ha svala temperaturer, 18-21 grader, för att må bra. Höga temperaturer året om leder ofta till att dom dör i förtid. För stor groda kan skada salamandern, eventuellt äta dess lemmar. För liten groda kan bli uppäten helt eller delvis av salamandern.
Sen måste det också vara en grodart som inte är aggressiv eller för territoriell. Salamandrar har inte mycket att försvara sig med när bråk uppstår och dom är oftast mycket ömtåligare och känsligare än grodor. En groda kan hoppa undan och är oftast en snabbare simmare. Men skulle en salamander få grepp om en grodas ben kan det sluta riktigt illa. Om djuren jagar varandra och bråkar ofta kan dom även stressa varandra till döds. (Detta kan uppstå med två eller flera salamandrar ihop också)
Det finns jättemånga exempel på personer som försökt ha olika djurslag ihop (salamander och groda inkluderat) där det har slutat i katastrof på Caudatas hemsida. Där kan du också se vilka arter av grodor och salamandrar som verkligen INTE ska bo ihop.
**Jag varnar känsliga för starka bilder!
**http://www.caudata.org/cc/articles/Mixing_disasters.shtml
Salamandrar och grodor vinner inget på att bo ihop och har inget utbyte av varandra. Dom är och förblir en skadorisk för varandra när dom bor i samma akvarium/terrarium. Tänk på djurens bästa och välj antingen groda eller salamander. Eller om du har möjlighet, båda djuren i separata akvarium. 🙂
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
#1 Tack för en jättebra länk!
#2 Ingen orsak. 🙂
Hela hemsidan är fylld med användbar information för den som är intresserad och vill lära sig mer, samt många vackra bilder på otroligt vackra djur. 
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot