Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 1084 ggr
[albinmannberg]
2013-06-01 01:20
0

Leopardgecko

Hej! Jag funderar på att skaffa en geckoödla och göra om mitt 85-liters akvarium till ett terrarium. 
Jag kan ingenting om sådana ödlor eller terrarium. Vad är det man ska tänka på när det gäller geckoödlor och hur sköter man ett terrarium, helt i glas. Hur ofta behöver man städa för en geckoödla. Vad ska man ha i terrariet. Jag vill ha ödlan lite så han kan vara omkring på golvet eller kanske ute när det är tillräckligt varmt. Under bevakning förstås. Sådana saker, Alla tips är välkomna, och om någon har en leopardgecko som jag tycker är så snygga djur till salu, så är det bara att kommentera och så. /Albin

Hanna
2013-06-01 01:30
0

Vad är måtten på akvariet?

Man städar direkt man ser att det behövs, tar bort bajs, ömsrester med mera.

Du behöver: Bottenmaterial, en varm och en svalare sida, två grottor, fuktlåda, vattenskål och kalkskål.

De ska inte gå omkring på golvet, och helst inte vara utanför terrariet mer än nödvändigt. Det är inget som reptiler direkt trivs med. Försök googla så mycket du kan. Kolla även leopardgecko iFokus samt http://www.slgf.se/

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Tilde]
2013-06-02 13:53
0

Kika gärna in på Leopardgecko iFokus, där står mycket fakta och en tråd med uppfödare :) http://leopardgecko.ifokus.se/

Läs på så mycket som möjligt om arten innan du skaffar den! 🙂

RobinF
2013-06-02 18:51
0

Risken med helglasakvarium som terrarium är ventileringen. det är ett slutet system med nästan ingen syregenomströmning.

That's a cat...Not a horse.

[Tilde]
2013-06-02 19:05
0

#3 Har man leopardgeckos så behövs dock inget lock om det är ett ganska högt akvarium utan klättermöjligheter vid kanterna. :) Det blir dock kanske inte lika varmt i "terrariet" då.

[albinmannberg]
2013-06-02 19:45
0

Nu sålde jag mitt akvarium med min sköldpadda så det kanske inte blir någon ödla. Jag är bara 15 år och inte sådär jätterik, men om någon runt uppsalatrakten har en gecko och ett terrarium för under en 500 lapp så tar jag de gärna.