Andas ljudligt.
Jag har hört att min ena vattensköldpadda låter när han kommer upp till ytan och andas.
Det låter som om han snörvlar typ…
Vad är detta?
Kan en vattensköldpadda bli förkyld? :S
Här hittade jag lite om sjukdomar hos vattensköldpaddor. Läs igenom där och se om det är något som matchar. Jag letar vidare!
"Lunginflammation och övre luftvägsinfektioner är mycket vanligt hos vattensköldpaddor. Det kan yttra sig som att sköldpaddan har dålig balans i vattnet, kippar efter andan, näsflöde, svullna ögon, nysningar, hosta, andning med öppen mun. Orsaken är oftast för låg temperatur och/eller dålig vattenkvalitet. Höj vattentemperaturen tillfälligt till 30-32 grader tills sköldpaddan har återhämtat sig. Om sköldpaddan inte äter bra, eller inte svarar för temperaturökningen, så måste veterinär kontaktas."
Ja, fast han andas inte med öppen mun.
Han har bra balans i vattnet, kippar inte efter andan och har inga svullna ögon.
Han äter mer än bra, haha. Han är rätt så glupsk faktiskt.
Så tror du att det kan vara lunginflamation? Kan kolla hur varmt det är i vattnet just nu.
28,7 är det just nu. Vi har nyligen bytt akvarium till ett betydligt större. Är det (hos en frisk sköldpadda) för mycket att ha 28,7 grader i vattnet?
Fast temperatuen sjunker ju lite, eftersom vi hällde i varmt vatten från början i karet, och vi har i doppvärmare nu.. fast den sjunker ju lite ändå beroende på rumstemperaturen.
Men jag kan väl prova att höja graderna, så länge det inte är "skadligt" för de andra två vattensköldpaddorna vi har i samma kar?
Tack
Om inte symptomen stämmer så verkar det ju konstigt.
Rekomendationer från artikeln om vattensköldpaddor:
Temperaturer
Lufttemperatur: 22-27 °C, solplats 32-40 °C. Vattentemperatur: 21-25 °C, 26-27 °C för ungar.
Okej, kanske ska sänka temperaturen några grader då
Jag kan tyvärr inte sköldpaddor. Jag är mer inne på orm och ödlor. Hihi så jag hoppas någon mer kunnig dyker upp!
Det är inte nått så simpelt som att den blåser ut vatten ur näsan när den kommer upp?
Mvh Millan
Ingen aning, har inte hört av det igår morse iallafall.
Min padda gjorde det i början när han kom till oss. I sitt förra hem har han aldrig tillräckligt med vatten för att kunna simma så när han kom hit och fick ett stort akvarium med massa vatten så simmade han på som bara den å efteråt visslade det när han andades, för mig var det som att han var andfådd! Efter det har han nog aldrig gjort såna ljud igen :)
Många vatten/sumpsköldpaddor som gör så, dem rensar näsgångarna från vatten, ibland snörvlar dem, å ibland "blåser" dem ut de så det blir som en svag vattenstråle.
Om allmäntillståndet ändras å han äter mindre/slutar äta helt å ligger stilla mkt så kan det vara något annat, håll koll på honom ett tag.
That's a cat...Not a horse.
Har inte hört något sånt från just den sköldpaddan nu.
Men jag har två nya sköldpaddor nu och har haft det i kanske ett halvår, i början gjorde båda två så.
Nu är det knappt något alls. Innan bodde dom i ett skitlitet (ursäkta uttrycket) akvarium med vatten som knappt räckte upp till sköldens "topp" eller vad man ska säga, alltså kunde dom inte simma ö.h.t, så i början simmade dom runt som attan båda två då vi har ett jättestort akvarium till dom med massvis av vatten att simma i.
Så det kanske är som #10 säger, jag vet inte..