Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 3578 ggr
[Emma--]
0

Majsormars storlek

Ber om ursäkt om det redan finns svar på detta. Sökte lite men är svårt att veta vad man ska söka efter. Hur som helst för två år sen skaffade vi orm och matade i alla fall 1 gång/vecka. Tror det kan ha varit lite oftare när han var riktigt liten. Sen förra året skaffade vi en orm som skulle vara lika gammal, men kanske någon månad yngre. Och redan då funderade jag över storleksskillnaden. Men fick då veta att hon fått äta betydligt mer sällan även som liten. Hon var lite knepig att få i mat men den gick och idag äter hon utan problem. Hon ömsar och skiter bra. Och jag förstår ju att det påverkar en hel del hur mycket dom växer. Nu har vi haft henne ett år och hon är fortfarande betydligt mindre än hanen vi hade. Tycker hon mest växer på längden. Ska försöka be sambon att hjälpa mig fixa en bild på henne. Hur pass påverkad kan en orm bli av att få dåligt med mat första året? Är det bara att det kommer ta längre tid att bli stor? Sen har vi tagit hem en till orm jag tänkte rådfråga om vilken ålder hon möjligtvis kan vara i. Hon sägs vara ca 3 år men personligen tror jag hon är äldre. Speciellt eftersom hon ska ha fått dåligt med mat under en längre period. Men jag återkommer med bilder. Men vore tacksam för svar hur mycket matningen påverkar när ormen fått mat sällan under första året.

[Emma--]
0

Och har ni majsormar som är 2 eller 3 år så lägg gärna in så man får se om det är någon större skillnad egentligen.

fluffis
0

Majsormars storlek påverkas jättemycket hur mycket mat de får. När en majsorm blir tre år så kan man räkna med att den är mer eller mindre vuxen och eftersom de växer hela livet så kommer de alltid att bli längre och längre (under förutsättning att de får mat) men efter treårsåldern kommer de inte att växa särskilt mycket.

Är det majsormar alla? Är det ormar som farit illa som ni tagit hand om? Fint gjort i så fall.

Bilder hade varit trevligt Glad

[Emma--]
0

Oj då. Då hoppas jag verkligen Lily växer bra året som kommer nu då. Tycker själv hon är liten. Eller speciellt smal egentligen. Ok då är det kanske svårt att avgöra hur gammal den största ormen är. Hon skulle vara ca 3 år i alla fall. Den första ormen fick vi från sambons pappa.Den ormen är tyvärr död :( vårat fel helt klart. Terrariet var inte tillräckligt säkert och han tog sig ut på något sätt och blev antingen sjuk eller skadad på något sätt för vi hittade honom död bakom bokhyllan. Vi såg dock ingen skada. Det var tråkigt hur som helst. Andra tog vi som omplacering, men den for nog inte illa egentligen. Fick bara mat mer sällan än våran första. Fast det kanske inte heller var bra? Och den sista är väl den som farit illa egentligen. Men den vi köpte henne från hade tagit väl hand om ormen. Hon hade själv räddat den. Ormen blev lämnad av sin ägare hos en som var rädd för ormar och alltså inte matade den under en längre period. Dock hade dom inte möjlighet att behålla ormen längre. Och jo alla är majsormar. Ska fixa nya bilder när sambon kan hjälpa mig :)

[Emma--]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är Granger som ska vara ca 3 år.

[Emma--]
0

Och så Lily som ska vara ca 2 år. Eller ganska precis 2 år.

Tycker mest hon växer på längden men tycker inte mycket alls händer även fast hon äter, skiter och ömsar. Tycker hon är pytteliten.

[Emma--]
0

Är det normalt att dom ser ut såhär vid 2 års ålder?

Vi gör ingen större skillnad mot för hur vi matade Snape. Vi ger mat 1 gång/vecka och hon får större byten. (aldrig riktigt lärt mig vad saker och ting kallas förutom pinkies :P) Hon äter inte vuxna möss, men ändå relativt stora.

Ska vi göra något annorlunda?

fluffis
0

Jag tycker inte ormarna ser farligt små eller smala ut på bilderna men de är inte direkt stora heller. Att den ena ormen växer på längden är positivt tycker jag. Det betyder att den använder energin till det och därför växer den inte så mycket på bredden. När de är unga och växer så brukar de ha perioder när de växer mycket och perioder när de inte växer så mycket. Om du vill kan du ta ett foto på ormarna nästa gång de ska äta och precis har börjat smaska på musen. Då är det lättare att se om foderstorleken är lagom eller om det kanske är dags att byta upp sig i storlek. Jag tror inte att man får lägga upp matningsbilder i forumet så skicka ett meddelande till mig om du vill så får vi lösa det på annat sätt.

[Emma--]
0

Okej. Då kanske hon växer lite på bredden sen då hoppas jag :) Ska försöka komma ihåg det men sambon matade dom typ just precis :P

Han pratade själv om att det kan vara dags att börja ge större.

[peter54]
0

Det funkar ungefär på följande vis när det gäller ormars metabolism att de använder cirka 90% av det de äter till att växa på. Övriga 10% används för att röra sig och driva kroppens organ.

Om man jämför det med en människas metabolism, använder vi i snitt mellan 5 och 10% att växa på om man slår ut det över hela livet och 90% till att upprätthålla kroppstemperaturen, röra oss och driva kroppens organ.

Om man betänker den här generella jämförelsen, förstår man hur viktigt det är att en liten majsorm får ordentligt med mat för att den ska växa normalt.

Majsormen på bilden i #4 är ingen stor orm, men fullt normal, medan den andra på bilderna i #5 och #6 är liten för sin ålder. Jag skulle bedöma den som 6-8 månader.

[Emma--]
0

Okej tack för den informationen.

Bör vi då mata den som en betydligt yngre orm? Alltså typ börja mata oftare än 1 gång/vecka?  

Vet som sagt inte hur sällan ormen fick mat under sitt första år, men vi har matat varje vecka efter vi fått hem den.Det är vad jag läst ska vara normalt för en orm över 1 år. Men kanske borde bedömt annorlunda när den var så liten?
Eventuellt om vi matade oftare när vi just fick hem henne, men det minns jag inte.

Jag har själv reagerat eftersom ormen som dog växte betydligt mer och vi gjorde ingen större skillnad på deras matning. Skillnaden blir väl då att den andra hade vi från det att den var liten. Han växte bra och började se mer och mer ut som den i #4. Inte fullt lika grov men närmade sig.
(och en annan skillnad var ju att han kunde börja med större byten fortare)

[Emma--]
0

En gammal bild på efter vi fått hem henne. Så hon har växt, mest på längden känns det som. Men hon kan ju ta större byten så grövre också förstås.

Men det känns inte som att det händer mycket även fast hon äter, skiter och ömsar.

[peter54]
0

Jag skulle nog råda dig att fortsätta mata en gång i veckan, så skulle jag absolut göra själv i samma situation. Oftare känns inte riktigt rätt, men kanske kunde du testa att utmana ormen med större bytesdjur. Vilken storlek matar du med nu?

Det finns ingen direkt risk med att prova större byte, om ormen inte fixar det så lägger hon av försöket och spottar ut.

[Emma--]
0

Är inte så bra på vad maten kallas :P det är sambons "jobb" att köpa hem den maten och han vet heller inte vad dom kallas. Men tror det är mellan fuzzie och popcorn utifrån bilder jag hittar på nätet. Så kan se till att han köper popcorn nästa gång. Utifrån tjockaste delen på Lily så har de vi haft verkat ganska bra storlek i alla fall. Men vi får pröva lite större då :) Det är ju egentligen sambons djur, men känns bra om jag lär mig också :P Tack tack.

[peter54]
0

#13 Ja popcorn kan den definitivt klara, kanske små weanlings också, alltså storleken över popcorn.

Det är när man kommer upp lite i vikt på foderdjuren som tillväxten brukar komma igång ordentligt.

[Emma--]
0

Okej då ska vi fixa det :) Vet inte om han tar in alla storlekar. Men han borde ju kunna beställa hem om inte annat. Tack för hjälpen!

[RoxannaH]
0

#15 En riktlinje man kan följa är där ormen är som tjockast + 1 ½ cm till brukar en orm kunna äta. :)

Här är min 3 åring hon äter en fullstor mus där. (Hon är dock väldigt liten i växten)

[RoxannaH]
0

SÅhär såg hon ut efteråt Flört

[Emma--]
0

Okej hade uppfattat att man bara skulle gå efter storleken. Men då ska man ju utan problem kunna öka storleken på maten. :)

[RoxannaH]
0

Här kan du läsa mer om det Majsorm - Skötsel

[Emma--]
0

Är bland annat där jag läst tidigare och då fått uppfattningen att man ska utgå från hur tjock ormen är. Men hade inte sett något om t.ex 1 1/2 cm till.

[RoxannaH]
0

Nej, jag vet inte vart jag läste det men :P

Nitra98
0

Just 1 1/2 cm till har jag inte hört heller, jag tror Fiddeli har rört ihop det. Jag har hört (läst) upp till 1 1/2 gånger ormens tjocklek. :)

[Emma--]
0

Okej. Men vi ska prova oss fram lite :)

[RoxannaH]
0

#22 Ja men så kanske det var. Hihi ursäkta Oskyldig

[Emma--]
1

Tänkte uppdatera lite. 

9 månader senare så har hon helt klart växt men är fortfarande liten. Det gick bra att öka storleken på maten, och idag äter hon vuxna möss om jag inte tänker helt fel. (fortfarande sambon som sköter den biten. 😛)

[peter54]
0

#25 Det ser riktigt bra ut tycker jag, bra jobbat 🙂

[Emma--]
0

Åh va skönt att höra haha ^^

Tänkte först att det inte hänt så mycket, men nu när jag jämför bilderna så har det ju hänt en hel del.

Nitra98
0

Oj, hon har växt jättebra och hon är verkligen supersnygg! 🙂

fluffis
0

Vad kul med en uppdatering! Även jag säger bra jobbat! 🙂

[Emma--]
0

🙂