Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: sjukdomar
Läst 1629 ggr
MarajLowajz
0

Ohyra på B.Dubia odling

!!!

Äckliga små ''löss'' liknande saker springer omkring på mina vuxna dubior, springer inte på dom mindre utan enbart på dom vuxna.

Någon som vet något? Äckliga är dom iaf.

Utfodrar med sallad och ett torrfoder köpt på Sala-mässan.

Går i en låda med äggkartonger, alltså inget bottenmaterial eller liknande.

Det enda jag märkt av med odlingen är att hanarna har dött av på väldigt kort tid men annars verkar dom pigga och ''glada'' eller vad man ska säga :P 

Visste inte vilken grupp jag skulle lägga dom i, så någon får flytta om den ligger fel.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

[dynamitella]
1

Jag har samma parasit. Men bara på döda djur. Främst på döda hanar ;) Mina löss är nästan rosa till färgen.

Så igår städade jag ut hela lådan. Jag har alltid havregryn på botten, då de gillar att gräva. Så allt sådant åkte ut, även döda djur och all kartong byttes också. Det var en månad sen jag städade, så det var kanske inte konstigt.

Dock ser jag ingen ohyra på mina vuxna som lever (och känner mig relativt säker nu). Gör du?

Kan rekommendera att mata med alla möjliga grönsaker och frukter också. Mina får apelsin (ej foderbebisarna som ska matas med), vindruvor, gurka, morot, tomat, jordgubbsrens, potatis osv. Allt möjligt :) De är duktiga soptunnor.

MarajLowajz
0

Japp, dom krälar på mina levande vuxna för fullt.
Jo som jag skrev så utfodrar jag med sallad ;)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

[dynamitella]
0

Det var rekommendation på annan mat bara. Menade inte att vara spydig :)

Hm. Jag har googlat en del men verkar inte komma någon vart med parasiterna. Allt som står är "åh, skaffa dubior, de bär inte på parasiter som syrsor gör!".

Hittar du något som botar det så säg till, så gör jag det samma :)

MarajLowajz
0

Ah förlåt! Läste lite snabbt mellan raderna bara - my bad! =)

Funderade ifall man kunde ''skölja bort ohyran'' från de vuxna så stoppade nyss in en vuxen under rinnande vatten men nepp… dom satt kvar :S

Får väl handplocka dom då om dom ska va så jävliga!

http://www.geckotime.com/how-i-got-rid-of-grain-mites/

Hittade den när jag sökte igenom på engelska google.
Isolera dom som har Grain Mites, Byta låda varje dag, skölja lådorna med extremt vatten och repetera tills alla är borta…

Låter enklare att bara köpa en ny odling än att hålla på sådär hela tiden. Aja får väl testa å se om de funkar :)

-Albert Einstein

Nitra98
0

Jag har ju också ohyran och vi (jag och ts) köpte ju nya dubior av samma kille på Salamässan så man undrar ju om det kanske kommer från honom. Ingen av oss hade ohyran innan men nu har vi det båda två, kan ju inte vara en slump..

Jag ska skicka honom ett meddelande och fråga om han upptäckt ohyra hos sina också men jag räknar egentligen inte med att han ska vara ärlig om han faktiskt har det.

MarajLowajz
0

Jag tror också som du säger nitra att vi fått ohyran av honom med tanke på att vi har typ samma system när vi utfodrar och sköter om dubiorna.

Hör av dig om du får svar! =) Vore intressant så att man vet att man kanske inte ska handla av honom igen.

-Albert Einstein