Samarbete sökes
Hej!
Jag är en råttälskare i Stockholm som har kommit till insikt att jag hellre låter mina älsklingar gå över regnbågsbron på ett snabbt och smärtlöst sätt och jag ser gärna att de blir mat eftersom jag anser att naturen ska ha sin gång.
Fördelen för reptilägaren är att maten haft ett bra liv hos mig samt gratis mat i utbyte mot en garanti att mina underbarlingar fått ett snabbt och värdigt slut.
Kontakta gärna via PM.
Trevlig helg ö Fridborg
Såna som dig ❤️
man får väl inte ge levande föda till reptiler? möss råttor mm. eller avlivar du dom innan?
#2 Jag kan givetvis inte göra det själv eftersom jag älskar dem. Om du läser annonsen noga så står det att de får födan gratis om de kan garantera att de avlivar mina älsklingar snabbt och smärtfritt. Alltså innan de ges till ormen.
#3 okej, jag bara inte tyckte det framgick att dom som köper dina djur ska avliva dom. men då vet jag det ^_^
#4 Fast jag tycker att "i utbyte mot en garanti att mina underbarlingar får ett snabbt och värdigt liv" är ganska bra beskrivet ;)
Nåväl, nu vet du och alla som inte förstått :)
#2 Det är inte förbjudet att mata med levande föda.
#6 Nej det finns ju kryphål i lagen för ormar som är kräsna.
Vill dock poängtera att jag inte kommer att acceptera detta i en eventuell deal!
jag har läst lagen många gånger och den säger att matning med levande föda så som möss råttor hamster och kyckling med mera är lagligt så länge inte djuret lider så jag ser det som olagligt då man aldrig kan vara säker på om djuret kommer lida… men men iaf jag kör alltid dött och tycker att alla ska göra det… men det e min tanke
#9 okej den har jag aldrig fått se??? men iaf så vad jag får ut från detta sä är det HELT förbjudet eller har jag missuppfattat… men jag använder alltid dött själv iaf
Ni kan ju starta en ny tråd om ni vill diskutera hurvida ormar får äta levande eller inte. :)
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#10 Ja det är förbjudet, så det är idiotiskt med folk som vänjer ormarna vid levande föda…
TS, varför ge bort friska råttor som foder? Jag antar att det är fiska råttor eftersom ingen skulle vilja mata sina djur med sjuk föda.. Bara en undran.. :)
#12 Finns det någon garanti att massproducerade större råttor är friska?
Nja, endel låter jag gå tidigare pga ålder när de är lite skröppliga. Endel pga aggressionsproblem, och då är de ju friska.
#13 Okej :)
#14 Men du som verkar ha lite erfarenhet av detta, måste råttorna vara kärnfriska eller kan de äta dem om de har tex tumörer eller mycoplasma? (förkylning)
#15 Jag tror inte det är nyttigt för ormen att äta ett djur som är sjukt, speciellt inte om råttan bär på bakterier och grejer. Hoppas någon annan kan svara bättre på frågan, jag har ju ingen direkt erfarenhet av en orm som ätit ett sjukt djur.
#15 tumörer vet jag inte men jag hade inte velat mata min med det iaf… men myckoplasma är inga problem då det bara skadar gnagare ;) så det är inga problem med den iaf :) hoppas du är nöjd med svaret :)
#17 Ja tack, jag är nöjd med svaret :)
#okej så bra ;)