Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettrösta-tävla
Läst 7721 ggr
AndreasS
0

Tävling: Månadens Reptil

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu så har vi på Reptiler iFokus kommit överrens om att dra igång en liten tävling på sajten.

Så här går det till:

1. Du postar ett inlägg i tråden Månadens reptil.
    med en text som beskriver vad det är för reptil
    och lite fakta runt just din reptil samt bifogar 
    en bild i minst 800 x 600 pixlar och
    max 1024 x 768 pixlar. på bilden ska man kunna se hela reptilen inte bara huvudet.

2. En jury bestående av AndreasS, KamillaB, kobbeuffe och peter54 tar fram 3 finalister som ni medlemmar
    får rösta på. Tävlingen pågår mellan den 1:a t.om
    den 25:e varje månad.

3. Vinnaren vinner ära och beröm samt en plats på sajtens
    startsida.

OBS! _Inga bilder på reptiler som utfodras, dessa kommer omedelbart att diskas och tas bort.
_

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

[peter54]
0

Bilden föreställer min 6-åring Ludvig och min största Sinaloamjölksnok, en hane som är lite drygt 150 cm lång och väger cirka två kg.

Sinaloamjölksnoken (Lampropeltis triangulum sinaloae) finns i flodernas dalgångar i ett halvökenområde i Mexiko som kallas kort och gott Sinaloa. Det är en av de fyra vanligaste mjölksnoksunderaterna i terrarier. I allmänhet blir den ungefär 120 cm lång, denna hane är ovanligt stor trots att han är jämnårig med min pojke.

Arten mjölksnok (Lampropeltis triangulum) är uppdelad i 25 underarter, eller lokalformer om man så vill. Dessa är spridda från södra Kanada i norr till norra Sydamerika i söder. Den minsta underarten blir cirka 50 cm lång och den största cirka 180 cm.

Sinaloamjölksnokar är ganska lättskötta, men som små är de stirriga och nervösa, vilket inte är så konstigt eftersom småsnokar finns på snart sagt varje predators meny, från trastar och grodor upp till rävar och stora rovfåglar. När de blir äldre är de oftast lätthanterliga, men naturligtvis finns som alltid undantag. 

Det är som regel inga svårigheter att föda dem med frysta möss som man tinar i varmvatten. Nyfödda musungar (pinkies) till nykläckta och vuxna möss till vuxna Sinaloamjölksnokar.

KamillaB
0

Känns som om vi behöver fler bidrag..

AndreasS
0

Kom igen nu, 76 medlemmar och bara ett bidrag….

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

AndreasS
0

Hmmm får väl bidra med ett bidrag själv….

Bilden föreställer min skäggagam (Pogona vitticeps) Neo som är 3½ år gammal.

Skäggagamen kommer ursprungligen från Australiens buskstäppar. Jag har köpt min skäggis av min svåger då han inte hade tid för honom. Skäggagamer äter både vegitabilsk och animalisk föda. Han får en sallads blandning och färskt vatten, En gång i veckan får han syrsor och zoophobaslarver och var tredje månad får han en pinkis.

Skäggagamer blir mycket tama och trevliga. Man kan mycket väl låta dem vara lös i hemmet, så länge man tänker på att det ska vara säkert för ödlan. Den kan även vistas ute under sommaren i ett terrarie eller i koppel. Tänk på att det måste finnas möjlighet för ödlan att gå in i skugga, så att det inte blir för varmt.

KamillaB
0

Hade jag haft en reptil så hade jag garanterat varit med.. Kom igen nu hörrni!

Tin-Tin
0

Nu blir det ju Skäggagam igen… men, men… Glad
![](../ShowFile.aspx?BinaryId=e2e2e1cb-bb3e-44d9-92ec-9394639e4af1&Filename=höstbild på Elliot.jpg)
På bilden är min älskade lille kille Elliot. Liten, men med en enormt stor personlighet! (ca 50 cm lång)
Han är lite över åtta år gammal och är en grabb som tar livet med ro.
Första gången jag såg honom var när vi fick in honom i djuraffären där jag jobbade, då var han väldigt liten..
Jag fastnade för honom totalt då han var väldigt olik de andra till sättet.
Han har sina fasta rutiner och tycker inte om när de rubbas för mycket, och jag hoppas på att få behålla honom i många fler år framöver.

Det bästa i världen är gräshoppor tydligen, sedan rosenbaggslarver som jag har odling på, Zoophobas får han någon gång då och då, likaså mjölmask som han iofs tycker är lite tråkiga då de är så små.. och givetvis syrsor och rikligt med grönsaker och vissa blommor när det finns tillgång, frukt och lite annat.
Ibland när han är utanför terrariet så kan han även sno några tuggor ur hundens köttiga märgben, fast det var mer i sina yngre dar.. inte lika gott längre tydligen.

Lite av de grönsaker som Elliot gillar är:
Maskrosblad
Ruccolasallad
Klöver
krasse
Romansallad
Ibland gröna bönor
morot (riven med potatisskalaren)
ärtor
minimajs
gurka
Squash
ibland sparris
Ibland Mangold
Gurkört, både bladen och själva blomman (jättegod!)

Frukt: banan och olika melonsorter någon gång ibland.. han är lite svår när det gäller frukt..

Badar gör han var annan- var tredje dag, och då ungefär 20-30 minuter, när han fått nog och vill upp så visar han det tydligt.
Många skäggisar passar på att dricka då, vilket även Elliot gör. Han har aldrig velat dricka ur en vattenskål i hela sitt liv utan triggas att dricka så fort kranen går igång och det blir rinnande vatten, många skäggisar fungerar just så, för Elliot fungerar det även att spruta lite vatten med blomspruta på hans huvud, då brukar han sänka huvudet så att vattnet rinner neråt och slickar det i sig, Elliot dricker även ur spruta som man håller upp mot munnen.

När vädret tillåter så sitter vi också ute i solen en stund varje dag för de viktiga UV-strålarnas skull.. även om han såklart har UV-rör i terrariet… Han verkar uppskatta att få traska runt i gräset och smaka på allt ätbart. Man måste hålla ordentlig koll på honom för han blir som tokig när han hör och ser getingar eller humlor och jagar dem så fort de små benen kan bära honom…och det är snabbt! så det gäller att hålla ordentligt i kopplet och förhindra att han får tag i dem då det kan bli ytterst farligt om han blir stucken i munnen.

Elliot bor numera i ett 540 Liters akvarium som han trivs i, där brukade jag ha papperspellets, men det verkade torka ut hans slemhinnor en aning så att han blev lite torr i ögonen och svalget så jag har nu bytt ut det mot fuskgräsmatta. Det funkar fint eftersom vi har gjort en toalett hörna med sand i och dit går han och gör sina behov varje gång. Så det är mycket lätt att hålla rent. Jag har även en kruka med vattenkrasse där inne, och tänkte odla lite gurkört och maskros med som han kan gå och tugga som han vill. Jag gör lite ändringar då och då så det inte ska bli tusen nya saker på en gång… men ständigt tillföras något nytt att utforska.
I terrariet så har han även lite klättergrenar och annat att klättra på, samt värmelampa och UV-ljusrör, där ska man alltid komma ihåg att UV-ljuset absolut inte får filtreras av glas.

Vitaminer och kalk är svårt att få till rätt doser då jag aldrig hittat några direkta riktlinjer för hur mycket de ska ha i mängd varje dag/vecka, men jag kalkar varje gång jag matar med insekter och det tar han var annan, ibland var tredje dag, samt ger jag vitaminer ungefär en gång i veckan, jag har alltid separata burkar för de behöver ju kalk oftare än vitaminer.

Skäggisar är ett underbart husdjur, kan dock kosta otroliga mängder i foder o diverse i början. I vuxen ålder har de inte lika stort behov av kött och kan därför vara lite "billigare i drift".
Elliot blev pappa till sex underbara småttingar, men jisses vilket JOBB de var!
De fullkomligt "åt en ur huset". Trotts att jag hade odlingar på foderdjur så var det inte tillräckligt, utan jag fick beställa mer och summan jag sålde dem för var långt ifrån tillräcklig att täcka vad de hade kostat i underhåll.
Men det var en härlig upplevelse, de var olika till sättet allihop och jag hade gärna behållit dem, men då skulle det stå terrarier över allt eftersom jag delade upp dem när de började "kivas" för att förhindra avbitna svansar och tår osv.

Jag har vid flera tillfällen ansökt om att få föra in Elliot till Norge då jag har en stark önskan om att få flytta hem igen då jag kommer därifrån och hela min familj har redan flyttat hem, men gång på gång har jag fått avslag och nu får jag inte ens överklaga längre. Så jag försöker istället sikta in mig på en lagändring.
Det gör ont i själen att vara så långt från min familj, men samtidigt så vägrar jag ge upp Elliot.
Så därför stannar jag här så länge han finns, och det blir förhoppningsvis riktigt länge, och det är ett beslut jag aldrig kommer att ångra.
När den dagen kommer och han går Luna till mötes på den andra sidan, så kommer han fattas mig något alldeles enormt.

AndreasS
0

Kanon bild, lite höst inspirerad

Tin-Tin
0

#7 tack..ja, det stod mellan den eller denna… men det är ju inte riktigt jul ännu så…Flört

medde
0

#6-8 Med dessa underbart vackra bilder avstår jag att skicka in bidrag denna månad. Tycker dessa 2 bilder är outstanding!!!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Tin-Tin
0

#9 Joooooooooooooo……… kom igen! klart du ska skicka in!!! Glad *peppar dig ordentligt*
Men tack så mycket för fina ord!

Vattnadal
0

Jag chansar med en groda, världens vackraste groda, anser jag i alla fall.The image “http://reptiler.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=3f75e2b6-3404-4401-aaff-b931d13de7d8&Filename=r%C3%B6d%C3%B6ga%20p%C3%A5%20blad%20utan%20blixt.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

Rödögd trädgroda, Agalychnis callidryas. Jag har ingen kvar längre, men nya ska införskaffas så fort ekonomin tillåter. De lever i det vilda från sydöstra Mexico till södra panama.

Honan blir max 7,5 cm, hanen ca 5 cm. De är mycket vackra med sina gröna kroppar, blå sidor, orangea tår och de stora röda ögonen. Den avbildas ofta på t-shirts od, så den är så färggrann och vacker.

I terrariet bör man helst ha dem i grupp. Inredningen ska vara grenar, växter od som ger möjlighet att sitta på och gömma sig under/bakom. Ett badkar av något slag är nödvändigt.De vill ha väldigt hög luftfuktighet, så bark och mossa är en bra kombination. Har man ingen luftfuktare får man duscha manuellt för att öka på fuktigheten. temperaturen bör ligga en aning över normal rumstemperatur, uppåt 30 på dgaen, inte under 20 på natten.

De är nattaktiva, och väljer oftast ut ett favoritblad där de sitter hopkrurade som små "gele-bollar" under dagen. Nattetid är de på ajkt. Jag matade min med halvstora syrsor, flugor och maggot. Då och då pudrades maten med kalk och vitaminer.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

AndreasS
0

4 bidrag so far…

medde
0

#10 Näe du jag lägger ner för denna månad, så pepptallk hjälper inte. Jag håller alla tummar för dig,Skrattande Inte illa ment att dom andra dåliga eller något men dessa bilder, jag bara älskar att titta på dom.

AndreasS
0

Kom igen nu flera bidrag vill vi ha….

[Kaninfluff]
0

Min underbaring ska såklart vara med <3

Han heter Alfons och är en 9 årig Skäggagam. Alfons är ca 43 cm lång och väger nog lite för mycket xD Han är helt underbar, och älskar att bada i sin egna, stora damm utomhus. Jag fick Alfons på min 6 års dag, och jag föll pladask <3 Han var "bossen" av alla syskonen i terrariet, och det har satt sina märken på honom. Han har t.ex en sned svans (som varit bruten) och en avbiten svanstipp. Men han är ändå snällast av allt. Alfons älskar att äta vårtbitare, kolla på Svampbob fyrkant, hitta mörka små hörn (helst med massa sladdar) och att somna på min hals. När Alfons var mindre rymmde han jämt ut ur terrariet (vet ej hur), men varje gång hittar jag honom. T.ex, en gång låg han och sov PÅ terrarie kanten! Och en annan gång sov han under en kista, en annan i sitt favvo hörn på golvet under ett bord…

Alfons har varit nära på att dö en gång. Det var när jag var liten, han var ute på golvet. Han bajsade på golvet (som han inte gör i terreriet…). Mamma fick bacill-skräck (som alltid) och sprayade rengörnings spräy där. Nästa dag bick Affe till samma ställe, och smakade lite på golvet. Nästa morgon var Alfons väldigt hängig, och hade spytt. Jag gick till skolan. Sen ringde mamma och sa att han höll på att dö. Jag vart självklart jätte chockad. Mamma hämtade mej med cykeln (vi hade ingen bil just då) och så bar det av hemmåt. Väl hemma var pappa och masserade hans lilla mage, om man inte gjorde det slutade han andas. Mamma ringde olika veterinärer och frågade vad man skulle göra, dom sa att man skulle ge koksaltlösning. Efter att vi tvingat i Affe lite började han må lite bättre. Eftersom vi inte hade någon bil, och kanske var tvugna att åka till veterinären, så köpte mamma en bil bara för hans skull. <3 Men vi behövde inte åka till veterinären. Visserligen var mamma och pappa uppe hela natten och masserade honom (jag var ju så liten), men han blev så småningom helt återställd. Det är jag glad för, annars hade jag gått miste om en ängel… <3

[Kaninfluff]
0

Ville bara lägga in en bild på oss två tillsammans, men den har inget med tävlingen att göra :) <3 ©

medde
0

#16 Vacker bild!

[Kaninfluff]
0

Tack tack :D

AndreasS
0

12 dagar kvar tills omröstningen börjar. 5 bidrag so far….

AndreasS
0

Nu närmar det sig den 25:e, 5 dagar kvar för anmälan.
5 bidrag kom igen nu….

KamillaB
0

Vi har 83 medlemmar.. Borde finnas fler reptiler här tycker jag. :)

AndreasS
0

Håller med…

[peter54]
0

Är det bara 83 medlemmmar? Hur kan vi ändra på det då, det är ju för ynkligt lite?

[peter54]
0

Kan man inte uppmana alla de som lagt in ett bidrag i den andra tråden "Äger du en reptil" att lägga upp ett tävlingsbidrag?

KamillaB
0

Jo det kan man :)

[Kaninfluff]
0

Go Alfons :D

svava
0

Detta är min älskade gröna leguan, som gick bort i juni efter 17,5 underbara år.

här syns han påväg till mig när han tog omvägen över my :)

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=c1bbd616-4c1a-4903-88b0-be72fa7903a7&Filename=Picture 001.jpg)

Kanske inte den vackraste ödlan, då svansen är avkapad 60 cm pga sjukdom men absolut den finaste i världen.

Svava

tokage
0

Ja då har vi en av mina otroligt söta dabbagamer :)! Enzo heter han, är mellan 8 och 9 år :). Pigg och frisk, ca 25cm lång :).

Stj3rnfallet
0

Jag hade gärna varit med denna månad, men hittar tyvärr inte min dvd skiva med alla bilder och musik som jag hade på mina föräldrars dator =( Får vara med nästa månad istället.. Om jag inte lyckas hitta skivan förstås =) Lycka till ni andra iaf!

Inlägget är låst för nya kommentarer