Annons:
Etikettödlor
Läst 9490 ggr
Silversak
10/13/10, 11:24 PM

Föda upp syrsor!

Hej! Jag hade velat föda upp syrsor, hur gör man på enklast sätt? :P

Helst hade jag inte velat ha så stor uppfödning :)

Annons:
sissie
10/14/10, 9:23 AM
#1

Vi föder upp en del syrsor på jobbet. Ibland går det bra ibland inte.

En bytta med lufthål. Vi har en mindre Geobox.

En skål med blomjord i en låg skål eller fat. Som man håller lätt fuktig. Inte för mycket för då dränker man bebisarna.

Alspån på botten som bebisarna kan känna sig tryga i.

Vi släpper ner 3-4 honor och någon hanne. De får vara där några dagar till ett par veckor beroende på hur vuxna honorna är. En vuxen hona lägger upp till 200 ägg. Alla blir dock inte vuxna djur. Det är många som dör av olika orsaker.

Sen tar man bort föräldradjuren då de annars äter upp de små.

Sen är det bara att vänta. Kan ta några veckor innan man hittar små prickar som hoppar omkring.

Små äppelbitar brukar vi ge dem som mat första tiden samt vanlig fiskmat till akvariefiskar.

Efter en månad är de oftast tillräckligt stora för att bli mat.

Det finns några trådar här på sajten som tar upp tips på vad man kan mata bebisarna med.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Silversak
10/14/10, 6:28 PM
#2

okej tack så mycket! Måste säga att det du skrev är bland de bästa jag läst om att föda upp.. :)

Men då ska jag väl prova så får vi se hur det går :)

Vad är skillnaderna på en hona och en hane då?  Har hört det nångång, men kommer dessvärre inte ihåg x)

sissie
10/14/10, 11:28 PM
#3

Om du tittar på deras rumpa så får honorna ett långt äggläggningsrör. Från sidan så ser den lite grann ut som en smörkniv. Smalare vid bakkroppen och sedan lite tjockare för att avslutas med en trubbig spets.

Unga honor har korta rör och en vuxen hona har ett rör på 1 1/2 till 2 cm. Hanarna har bara korta små spetsar som sticker snett ut åt sidorna. Honorna har ibland dem också.

Honornas bakkropp ser ofta sprickfärdig ut då de bär på ägg. Hanarnas bakkropp är mer av lång och slank.

Det är jättekul att följa bebisarna när de växer. De är riktigt söta som små minisyrsor. Och hysteriska hoppare!

Äggkartongsbitar från äggflak är super åt dem att gömma sig i när de blivit lite större. Då samlas de i flockar i upphöjningarnas undersida. Så från ovan ser det tomt ut men petar man på ett bit kartong blir det liv i luckan.

Ibland så blir det inga ungar, lätt hänt att misslyckas men det är bara att försöka igen. 25-30 grader varmt brukar vara en bra temperatur att kläcka dem i. Så under sommaren kläckte vi fram ett tusental ungar.

Men nu är det trögare då det inte är lika varmt och gosigt.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Trollhassel
10/15/10, 11:09 AM
#4

Tips! Spänn ett myggnät över äggläggningsburken (den med jord). Jorden ska nå utt till nätet. Det förhindrar hungriga syrsor att äta upp äggen. Lådan kan plundras över en natt annars.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

slowfox64
10/16/10, 1:46 AM
#5

jag har en 70 liters hammarplastlåda utan lock, sen har jag en burk med sphagnummossa som jag vattnar, inte så det blir för mycket, sen dricker och lägger syrsorna ägg i mossan, det har funkat hittills.

Silversak
10/16/10, 2:01 AM
#6

okej :)  Låter bra!

Men om jag ska sätta ett nät över ska det då vara precis ovenför jorden, eller ska det ligga på jorden? :P

Annons:
slowfox64
10/16/10, 1:08 PM
#7

jupp, jord upp till kanten å sen på med nät, jag har inget nät för det är svårare att gräva i mossan

Silversak
10/17/10, 3:12 PM
#8

okej, tack :D

Upp till toppen
Annons: