Reptiler iFokus

Reptiler

Etiketterspindlarbilderallmäntberättelser
Läst 464 ggr
Chinesecrestedlover
2020-11-19 04:03
2

En araknofobikers resa mot att bli fri från fobin...och förvandlas till en spindelentusiast...

VARNING! Det förekommer bilder på spindlar i denna tråd 🕷

Hej!

Denna tråd kommer handla om hur jag tar mig igenom olika steg i min strävan att bli fri från den paralyserande skräcken för spindlar som jag levt med hela mitt liv. För tillsammans med skräcken som alltid har funnits där, så har även en enorm fascination och intresse för dessa djur funnits med.

Detta är mitt försök (och förhoppningsvis lyckas jag) att få mitt intresse att ta över och dämpa eller allra helst ta bort fobin helt. Jag har redan kommit ganska långt (från där jag var för bara nåt-några år sedan) och gör nya små framsteg hela tiden. Nu är det dags för en tråd som visar min resa.

Min förhoppning med denna tråd är att det kanske kan vara till hjälp för andra personer som varit där jag var innan jag startade min resa. Kanske kan vi tillsammans kämpa oss igenom detta och komma ut på andra sidan med en "lättare" tillvaro.

För min del så har fobin alltid gjort att jag trots att jag älskar sommaren (och avskyr vintern, haha) samtidigt har haft paniken i att veta att om jag vill öppna en dörr eller ett fönster för att vädra eller om jag vill sitta på marken (i gräset, på stranden, på en klippa osv.) så ökar risken att jag kan få in/få på mig en spindel.

Att gå in i förråd, garage och källare etc. har alltid lett till ångest. Torrdassen på lägren jag var på som barn…ska vi inte ens tala om (jag höll mig in i det sista och hade ångest och panik om jag behövde gå på toa).

Fobin har gjort att jag har för vana att "skanna av" rum osv. som jag går in i för att upptäcka spindlar p.g.a. den enorma rädslan…nu vill jag ändra det. Jag vill kunna slappna av ÄVEN om det skulle kunna finnas spindlar i närheten och jag vill slippa panikkänslan då jag får syn på en.

Jag har skrivit en tråd på samma ämne tidigare (se länken nedan) men i denna tråd kommer jag fokusera på de steg jag tar, mina framsteg (och eventuella bakslag) osv. under min resa mot att vända fobin till något bättre, må intresset vinna!

Om min första fågelspindel och vissa av mina framsteg hittills: https://reptiler.ifokus.se/discussion/1481041/min-forsta-fagelspindel-:-)

Där jag är just nu; så glad att jag tagit mig hit och jag känner mig betydligt mer bekväm med spindlar nu än vid starten. Det går framåt och jag är både förvånad och glad att det fungerat så bra även för mig (dvs. en person med så extremt stark fobi), det vågade jag inte ens hoppas på är jag startade denna resa.

Hoppas att ni (speciellt ni andra med fobi, men såklart är alla andra också välkomna) vill vara med på resan.

Mvh/Chinesecrestedlover

• Redigerat 2020-11-23 14:21 av Draken