Arizona bergskungssnok (Lampropeltis pyromelana)
Hej!
Vi har en Arizona bergskungssnokshane på 3 år, men vi vet inte vilken underart han är, eller vad han tillhör för teckningsvariant…
Så jag tänkte att det kanske finns lite duktiga personer här som kan hjälpa mig att få svar på det… :)
Jag har försökt titta på en mängd bilder på nätet av olika sorters Lampropeltis pyromelana, men tycker ingen har så lite av det svarta som vår Nemo har?? Det finns dock väldigt tunna svarta streck på vissa ställen, så han borde väl inte vara en amelanistisk variant?
Tack på förhand för hjälp!
//Linda
Hittade en gammal tråd om detta:
https://reptiler.ifokus.se/discussion/326119/slaktet-kungssnokar---lampropeltis
#1: Tack, den artikeln hade jag hittat när jag sökte runt, men jag får inte upp bilderna… Den är jättebra skriven, men tar inte upp exakt hur man skiljer de olika underarterna från varandra…
#2: Bilderna saknas nog för att det är en gammal tråd.
Har du sett denna sida?
https://www.inaturalist.org/taxa/320604-Lampropeltis-pyromelana
- Redigerat 2025-06-27 07:14 av Vixxen
#3: Jo, men den sidan förklarar inte heller skillnaden mellan de olika underarterna av Arizona bergskungssnok…
Jag har själv googlat fram denna info:
Arizona bergskungssnok räknas numera vetenskapligt som en art indelad i bara två underarter,
men hos terrariefolket behåller man den gamla indelningen med fyra underarter som gällde fram till 1966:
Arizona Mountain Kingsnake- Lampropeltis pyromelana pyromelana
Huachuca Mountain Kingsnake- Lampropeltis pyromelana woodini
Utah Mountain Kingsnake- Lampropeltis pyromelana infralabialis
Chihuahua Mountain Kingsnake- Lampropeltis pyromelana knoblochi
men inom taxonomin har man numera bantat antalet erkända underarter till två, nämligen Arizona bergskungssnok (Lampropeltis pyromelana pyromelana) och Chihuahua bergskungssnok (Lampropeltis pyromelana knoblochi).
De två underarterna Huachuca bergskungssnok (L. p. woodini) och Utah bergskungssnok (L. p. infralabialis)
anses nu av taxonomerna bara vara lokala färgvarianter av Arizona bergskungssnok (L. p. pyromelana).
Inom hobbyherpetologin går man däremot åt rakt motsatt håll. Inte bara behåller man de fyra ursprungliga underartsuppdelningarna, utan går ytterligare ett steg och delar upp underarterna i flera olika teckningsvarianter.
Det är där sen som jag går bet, för jag hitta r ingen beskrivning över de olika underarterna och teckningsvarianterna…
Skulle vara roligt att veta vilken av dem som vår Nemo tillhör…
//Linda
#4: Bra info!