få tag på mjölksnok?
Vart kan man få tag på en mjölksnok?
Är mest intresserad av honduransk eller pueblo, gillar deras färger bäst.
Hur svårt är det att få tag på just de underarterna eller vad man ska säga?
Det är inte min första orm men jag har inte haft en mjölksnok förut. Dock majsorm och boaorm.
Är de svårare på något sätt?
Jag är intresserad att få hem en runt nyår.
Någon som kan hjälpa?
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Kolla med peter54.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Hej Mona
Mjölksnokar är inte svårare att sköta än majsormar och boaormar, åtminstone inte de underarter du räknar upp.
San Pueblomjölksnoken (Lampropeltis triangulum campbelli) är den som blir minst av de två du nämner, lite drygt en meter brukar de bli i terrarium (i naturen blir de inte över en meter).
Det finns ett halvdussin olika morfer av Pueblon, vanligast utöver den alldeles vanliga är "apricot", där de vita banden istället är orange.
Den honduranska mjölksnoken (L. t. hondurensis), blir stor, ibland över två meter i terrarium, men "bara" runt 130 cm i det vilda. Det finns många morfer av Honduramjölksnoken också, de vanligaste är "tangerine" som är orange istället för vit, "hypo" som är en blekare variant, samt amelanistisk som saknar svart pigment.
I år fick jag inga riktiga ägg av mina Pueblo, det blev bara slugs och mina Honduras är ungdjur än så länge.
Jag har en tvåårig Pueblohona "apricot" om det skulle vara av intresse för dig. Hon är lite stirrig, men brukar lugna ner sig efter någon minut i händerna.