Åh, jag blir så ledsen!
Idag när jag och min kusin var ute med Prillan, såg vi en käring som hoppade av sin cykel bara för att ta livet av en jättevacker liten huggormsunge som låg vid vägkanten.
Jag ville strypa henne (i alla fall psykiskt) och berätta för henne att det hon gjort var väldigt fel, men hon han cykla iväg innan vi var framme vid den lilla ungen som låg där, blodig och sprattlade med krossat huvud. Hon kännde sig säkert som en hjälte som räddat världen från en säker undergång orsakad av en farlig huggorm.
Tror folk att huggormar är livsfarliga monster som söker upp och biter människor, eller var hon bara elak i själen?
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Tyvärr är det många människor som tror att ormar hoppar upp och biter av elakhet.
Bara det att våga ta tag i ormen och slå ihjäl den - det var modigt gjort av stora tanten *ironi*
Stackars ormbebis.
/Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

Ja, jag blev ärligt illa berörd i själen av att se den lille krabaten. Så synd!
Med Vänliga hälsningar
Det där kan man anmäla, alla ormar är fridlysta i Sverige.
Har en kompis som är likadan, spelar ingen roll vad man säger åt henne, så fort hon får chansen så kör hon över dom, irriterar mig till vansinne

Onödigt och respektlöst är vad det är!
Med Vänliga hälsningar
Det är det verkligen, blir jättearg när jag hör sånt. Har tack och lov aldrig sett det irl, men om det skulle hända så då j****r.
Va!? Men att någon kan få för sig att göra så!? Om man inte gillar ormar är det ju bara att cykla förbi! Fy f*n!
Och som nämnts ovan så är alla sorters ormar fridlysta här i sverige!
Det där känndes inte bra alls att läsa om.. Att det finns sådanna människor!! :(

#6 Det finns allt för många sådana människor.
Med Vänliga hälsningar
Fy vad man blir *grrrrr* finns inte ord! Att döda ett oskyldigt djur! Jag tycker det är det samma som att döda en människa, i princip!
Fy gud vad man kokar av ilska! Djur ska vi leva med, inte döda… ;(

Ja, att visa respekt för de andra djur som lever i naturen, det lärde jag mig när jag var pytteliten och knappt kunde gå. Det borde alla barn få lära sig.
Med Vänliga hälsningar
#9 Jag med.
Tycker det låter fullständigt idiotiskt, skulle anmält henne på fläcken…

Vilka svin det finns.
Det är helt sjukt. Såg en huggis här hemma igår som låg utefter cyckelbanan utan huvud.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Man bode göra likadant med dem som de gör med de stackars ormarna.
Ja, om inte sätta dom i ett rum fullt med ormar så dom lär sig att ormar inte är farliga.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

jag såg en halvdöd om på björnön i västerås för ett år sen. den var halvt delad på längden så inälvorna hängde ut. den kan inte ha blivit överkörd utan någon måste ha gjort det mot den.kunde inte låta den ligga utan slog ihjäl den.
#0 ormar är ju inte farliga om man låter dem vara, vad elakt av tanten att göra så
. vissa har inte respekt för livet.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Såg en stackars överkörd kopparödla idag när jag klev av bussen vid min mors sommarstuga.

Överkörda djur ser jag nästan dagligen här ute på landet och på småvägarna.Ormarna värmer sig ju gärna på den soliga asfalten och då är det ju lätt hänt. Vissa bilister kör säkert avsiktligt över ormarna, men andra är nog olyckor.
Med Vänliga hälsningar

Håller med #18 Vissa gör det med avsikt, för att det är "coolt" medans andra gör det av rädsla, men givietvis förekommer också olyckshändelser. I vilket fall som helst så är det både dumt, onödigt och förbjudet. Liv, i alla dess former och skepnader, ska behandlas med respekt, tyvärr något som många idag verkar har glömt bort hur man gör.
Själv så ogillar jag spindlar och småkryp, men jag dödar dem inte för det!

Min morfar råkades cykla över en orm en gång, han stannade till och kollade så att den var okej, vilket den verkade vara, så han lyfte den åt sidan och lät den ringla vidare. Att man medvetet hoppar av och stampar ihjäl en ormunge är för mig obegripligt.. ondskefullt faktiskt.
Jag är också livrädd för spindlar, men inte dödar jag dem, skulle inte våga om jag ens ville - men det skulle jag inte vilja. Fullständigt onödigt!
Betänk även vad det är för idioter som gör liknande saker..
Var ute med hundarna en liten stund sen för att upptäcka några ungar (antagligen fortfarande sommarlov?) som stod och petade och slog mot en stackars snok. Man kunde verkligen se hur den var uppstressad och antagligen jävligt förbannad..
Först fattade jag inte vad dom höll på med när de stod och viftade pinnar i backen sådär.. så jag gick lite närmare, ser snoken…
Suck.. frågade ungarna vad de höll på med så blir de väldigt kaxiga och uppkäftiga tills jag tar upp telefonen och berättar för dom att ormar är fridlysta djur i Sverige och att jag nu ringer polisen..
Fart vart det på dem.. Och ormen? ja, jag tog av mig ena kängan, tog ena sockan och tog med mig ormen till en nu lite mer dold och förhoppningsvis bättre plats där den kan trivas..
Har märkt vilken stor skillnad det är från generation till generation när det gäller ormar.. äldre människor har en stor rädsla över ormar, nästan att de skulle kunna flyga genom luften, göra allt för att hugga en människa.. De äldre behandlar djuren med iaf en liten gnutta respekt.
Den yngre generationen behandlar dessa djur som någon form av leksak eller dyl, vilket får en att undra vad som har hänt egentligen..
Samtidigt så är detta ett problem som läggs upp av media OCH dåliga ägare, hur många reptiler hittas det inte varje sommar sådär lagom till semester tider?
Boa ormar på 2 meter, Hässelby badet i Stockholm, Majsormar på vift i Stockholm/Gävle bara för att nämna något, för att inte tala om sköldpaddor…
Vissa människor har husdjur som en accessoar till sitt hem eller dyl, se bara trenden med hundar som accessoarer, tex chihuahua m.m.. När den trenden börjar kännas tråkig, då dumpas djuren i snabbast möjliga mån, vilket tyvärr ibland är allmäna platser..
Nu märker jag att nattsurrandet börjar få övertaget så vi stoppar här.. hehe
Hallå eller ni med ormar dödar ju oskyldiga möss för att ge mat till era ormar. Vissa ger de till och med levande så de får lida.. :(
Obs försvarar inte tantens beteende men jag tycker det är lite dubbelmoral.
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
#23 va ska man mata med då?
Du kunde polisanmäla tanten, för alla reptiler är fridlysta i Sverige!! (Såg precis att #3 skrev det också) Så då vet du. Jag hade frågat vad fan hon höll på med om jag såg det hända!
#23 Vad är det för dubbelmoral i att anse att ett lagbrott är illa och att samtidigt följa gällande lagstiftning? I detta fallet begick kvinnan ett brott som ger böter eller maximalt 2 år i fängelse (TS hade alltså kunnat envarsgripa) dvs samma straffsanktion som man riskerar om man inte ger en orm det foder den kräver som t.ex. fodermöss.
Läs gärna mitt inlägg från nerikes allehanda så får ni se.

#23 Det var en väldigt gammal tråd du hittat!
Finns säkert folk som skulle hoppa av cykeln för att trampa ihjäl en mus också, men det är själva inställningen till djuren jag tycker är sjuk. Att inte bara kunna låta ett djuret vara för att man tycker att det är äckligt eller obehagligt.
Ang att utfodra ormar med möss så känner jag inte till någon ormägare som gör det för att de tycker att mössen är äckliga och dörför förtjänar att dö. Vi matar våra djur för att de behöver mat, och ormar äter ju möss. Katter, hundar och människor äter ju också kött (förutom de människor som är vegetarianer/veganer) och det är på något vis med accepterat? Så länge jag hållit på med reptiler har ingen mus eller något annat djur hos mig lidit speciellt mycket alls. Man får ju se till att de möss man utfodrar med var hanterats på ett värdigt vis och att de sluppit utsättas för onödig stress och plåga. Det är ju min förbannade skyldighet som djurägare att ta det ansvaret.
Med Vänliga hälsningar
#21 När du pratar om trender med djur så håller jag helt till 100% med dig. Jag har en "kompis" som funderade på att skaffa orm så att hon kunde gå runt med den och se emo ut. Ja, så sa hon faktiskt…
"Jag vill ha en orm för då ser jag emo ut"
Fan, jag ville slå till henne då…
Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

Fy!
Jag har träffat på folk som så fint har uttrycks sig som att "de vill öka förståelsen hos människor" genom att gå med orm runt halsen ofentligt. Vilket bullshit! För det första kanske det är det sämsta sättet att få folk att få förståelse för ormägare, för det andra så är det ju bara för att de själva vill ha uppmärksamhet och absolut inte för att de vill främja reptilhobbyn, och för det tredje så är det så stressande för ormen att det bör klassas som vanvård.
Med Vänliga hälsningar