matvägran pga könsmognad?
har en majsormshona som blev 2 nu i maj. hon har börjat matvägra sen en månad tillbaka.. har ALDRIG haft problem med maten innan.. hon har alltid huggit den direkt å alltid ätit skitit å ömsat precis som hon ska.
de jag har funderat på angående vägran är: håller hon på att bli könsmogen så att de kan vara därför hon matvägrar nu såhär på våren/försommaren?
hon far även runt i terrariet hela tiden i stortsett.. vilken tid man än tittar in så är hon framme å klänger å klättrar på allt som finns..
är hon helt enkelt sugen på partner å skiter i maten?
hon har inte tappat hullet utan hon ser fortfarande ut som hon ska=)
Majsormshonor kan bli rastlösa på våren när det är kärlek i luften men det är speciellt hanarna som visar det genom att fara runt som tokar och matvägra. När honor är rastlösa så brukar det vara ett tecken på att hon ska lägga ägg. Så mina frågor till dig är:
Går ormen ensam?
Har den gått ihop med någon annan orm tidigare?
Hur säker är du på att det är en hona?
Det vore även bra att veta hur den allmänna övriga miljön är så:
Har ormen dvalat eller fått matuppehåll under en del av året?
Hur ser terrariet ut och hur är temperaturen där?
ormen har en annan honkompis i terrariet.
å hon har haft sällskap hela livet så hon har alltid haft nån..
vad vi fått reda på så ska de vara en hona..
den har inte har inte dvalat..
jadu hur de ser ut.. en del varm med sand å grottor där på värmesidan..en sida med mycet grenar de kan lättra i å mycket växter.. grotta.. å tillgång till fukt.. så temperaturen har varit samma hela tiden så att säga.. så de är inget nytt som hänt i terrariet eller liknande..
Ormar har inget behov av "kompisar" (varken andra ormar eller människor) förutom vid parning, så om de säras så kommer de förmodligen inte att sakna varandra. Två år är inte särskilt lång tid av en orms liv och den förändras förstås mycket när den blir könsmogen. Det är inte sällan jag hör talas om majsormar som visar sig vara ett annat kön än vad man från början trodde. Det finns många felkönade majsormar och även de som inte är könsbestämda alls. Jag har även hört tals om att honor som bor ihop kan trigga varandra till att lägga ägg. Äggen blir då obefruktade och är inget att spara på. Man ska med alla medel undvika att ens orm lägger ägg (om man inte menar att avla på dem) eftersom det går åt mycket energi och risken för att något ont kan hända ökar.
Att dvala/vintervila en majsorm gör man för att efterlikna deras naturliga klimat så mycket som möjligt. En sak som jag tänker på i det här fallet är maten. Majsormar är inte skapta för att äta året runt och man bör göra åtminstone ett kortare matuppehåll även om man inte har möjlighet att vintervila "på riktigt" i runt 10 grader. Många ormar sluta själva att äta på höstkanten när de mörka månaderna närmar sig. Det låter lite långsökt att din orm skulle tro att vintern närmar sig men man kan rätt lätt lura dem.
Du säger att ormen har tillgång till fukt men jag vet inte hur. Om du inte redan har det så ordna en låda med fuktig mossa och ett hål i locket så att ormen kan krypa in där och vara ifred om det skulle vara så att den är på väg att lägga ägg. Att ha en annan orm i samma terrarium är förstås mycket stressande för den som lägger ägg. Om det är så att den aktiva ormen är en hane och den andra en hona så kommer hanen att försöka para honan och han stressar henne.
I båda scenarierna så finns det egentligen ingen annan lösning än att sära på ormarna. Det bästa är om majsormar får bo ensamma. Det finns flera fördelar med det förutom att det är bäst och lugnast för ormen. Bland annat är det mer praktiskt att rengöra och man vet vem som har gjort vad i form av ägg, ömsskinn, bajs och spyor.
Bra att du har grottor, växter och grenar i terrariet. Sanden är jag inte så positiv till då majsormar inte är någon ökenlevande orm, i så fall ska sanden vara uppblandad med annat substrat.
okej tack fr alla tips.. ska dela på dom då.. å tar bort sanden då tror jag.. å så ska jag kanske kolla med någon som verkligen kan om de är en hane eller hona för att vara säker bara för att.
men då ordnar sig nog maten.. ska testa sen när h*n varit ensam en stund å se om h*n vill ha mat då. tack för tipsen=)

Ja, det är ganska vanligt att majsormar matvägrar vid den här tiden på året så oroa dig inte. En ordentlig sondering hos en som är van, så att du får reda på ormarnas kön är aldrig fel. Jag har själv gjort det men det blev inte 100% rätt ändå. Erbjud inte mat oftare än en gång i veckan till den som matvägrar.
Här är en artikel om könsbestämning förresten.
http://reptiler.ifokus.se/articles/4d714eb2b9cb46221d0618c4-om-konsbestamning-av-orm
okej tack=) nä hon erbjuds inte mat oftare än vanligt så..
okejtack ska läsa den=)