Majsorm lagt ägg! Hjälp?
Hej. Jag trodde att alla mina 4 majsormar var honor. Men idag hittade jag 5 ägg. De ser inte bra ut dock och de är kalla. Ska jag kasta dem, eller vad gör jag? Det finns ingen chans att de klarar sig, va?
Honan som lagt ägg borde vara Pandora som är min äldsta orm, hon är kläckt juni eller juli 2010. Det skulle ju kunna vara Nevina, som är kläckt juni eller juli 2011, men jag tycker att äggen ser för stora ut för att ha kommit från en så smal orm.
Jag gissar på att hanen är Zaphira, kläckt december 2011 eller januari 2012. Men det är väl möjligt att Nevina är hane..
Jag ska ta mig en ny titt på svansarna, men när jag köpte dem såg alla ut att vara honor. Det går inte att poppa såhär gamla ormar har jag för mig?
Det är ett mycket osäkert sätt att bedöma kön bara genom att titta på svansarna på dem, även om formen på svansövergången vid analen brukar kunna ge en hint.
Vad gäller äggen är det nog risk att du genom hanteringen av dem kan ha förstört dem, man får inte vända reptilägg, därför markerar många med ett litet kryss vad som är "upp". Att de är kalla spelar ingen stor roll i början av inkubationen. Värsta faran är uttorkning.
Vill du prova att kläcka så gör det, men se till att inte vända äggen mer. Minst 85% luftfuktighet och omkring 29°C. Du borde lätt kunna avgöra vilken orm som lagt äggen på kroppsformen, den borde se rejält uttunnad ut.
#5 Oj, jag hade ingen aning om att man inte ska vända på äggen! Jag tänkte bara att jag skulle ta kort på dem för att se om någon trodde att det gick att rädda ägg som såg ut på detta vis.
Just nu har lite för mycket att göra för att behålla dessa ägg. Och majsormar är väl inte särskilt lätta att bli av med nuförtiden?
Men ifall jag bestämmer mig för att göra det någon gång, måste man då bygga en separat äggkläckare, eller kan man lägga äggen i en låda med lock (och massa lufthål) med vermaculite och vatten i och ställa under en värmelampa i terrariet?
EDIT: Jag vet att det är ett osäkert sätt att titta på svansarna för att könsbestämma. Men kan man verkligen ploppa så "gamla" ormar?
#6 Nej du kan inte poppa (inte ploppa) dem, det gör man bara med små juveniler. Det finns några andra sätt (se länk nedan).
Nej det är ganska svårt att få avsättning för majsormar, särskilt om de är av någon ganska allmän variant, så om man inte tror sig kunna bli av med dem ska man inte kläcka äggen.
Det man bör tänka på är att det är mycket påfrestande för en orm att producera en kull ägg, så om man inte vill ha ägg, måste man se till att hålla isär honor och hanar så att de inte får möjlighet att para sig.
Du kan kläcka ägg så som du beskriver med ett undantag, värmelampa funkar inget vidare eftersom den inte värmer jämnt genom hela substratet, använd en värmematta och kolla hur du får fram rätt temp i substratet innan det är dags att använda den.
Lådan behöver inte ha en massa lufthål, man kan byta ut locket mot Gladpack och dra en gummisnodd runt så att plasten sitter kvar. Den släpper in syre, men inte ut fukt.
http://reptiler.ifokus.se/articles/4d714eb2b9cb46221d0618c4-om-konsbestamning-av-orm
#7 Haha där kom visst med ett L i "poppa". Jag vet att det heter poppa, det har jag skrivit i #0 också. Ibland skriver man förbaskat illa.. 😟
Tack för länken, där fick jag bra tips. 😃 Ska se om jag kan höra något ljud från den som jag tror är hanen.
Jag skulle inte tro att det blir någon äggkläckning för min del, men kul att veta hur man kan göra.
Jag får nog ta och sälja hanen, jag har inte plats för fler terrarium.. Det är lite synd att det troligtvis är min Okeetee som är hanen, jag letade så länge efter en sådan..
I ett ägg så finns det en luftficka högst upp, när man vänder på ägget så flyttar sig luftfickan och djuret kvävs.
That's a cat...Not a horse.
Hej!
Synd med äggen men som du är inne på så är det inte så lätt att sälja majsormar tyvärr.
Har du fyra majsormar tillsammans? Man brukar säga att de trivs bäst ensamma. Och behöver man inte ett väldigt stort terrarium till fyra majsormar? … men det beror såklart på hur långa ormarna är.
Särar du inte på ormarna så är det troligt att fler parningar kommer att ske eller så har det redan skett. Om honorna inte är i bra kondition eller för unga så kan det gå snett för dem om det vill sig illa.
Har du provat att stapla flera terrarier ovanpå varandra? För att få plats till fler menar jag 🙂 Annars tycker jag det bästa du kan göra är att behålla okeeteen eftersom du verkar vara mest fäst vid den och så får den gå ensam vilket är bättre och enklare enligt mig.
#10 Ja, jag har 4 ihop, men det är bara en som är fullvuxen, de andra är ganska små. Terriariet jag har är fullt tillåtet för 4 ormar, jag har inte måtten i huvudet dock.
Jag är väl egentligen mest fäst vid de ormar jag haft längst.. Okeeteen har jag inte haft så jättelänge. Men jag ska försöka se om det är den som är hanen. I så fall blir den nog den jag får försöka hitta ett nytt hem till.